Review: Spider: The Secret of Bryce Manor is een vat vol tegenstrijdigheden

Review van Spider: The Secret of Bryce Manor. In deze game gaat het om een klein spinnetje, dat insecten in een ruimte probeert te vangen met een web. Vang je voldoende insecten, dan opent zich het portaal naar de volgende ruimte.

bryce manor voor iphoneSpider is een game die bol staat van de tegenstellingen, wat resulteert in een bijzondere creatieve productie die zeer de moeite waard is. Waar gaat het om in deze game? Dat is eenvoudig uit te leggen. Alles draait in dit spel om een klein spinnetje dat insecten in een ruimte probeert te vangen door een mooi web te weven op een handige plaats. Vang je voldoende insecten, dan opent zich het portaal naar de volgende ruimte.

bryce manor op de iphoneEen eerste tegenstelling in de game zijn de graphics. Als je start in het eerste level, zie je direct de prachtige omgeving die met een veelheid aan details is getekend. Speel je echter een aantal levels, dan ontdek je dat de beelden wel mooi zijn, maar ook zeer eenvoudig. Elk level bestaat uit een plaatje waar je een spinnetje in twee dimensies doorheen moet loodsen. Toch hebben de levels ook weer diepgang, omdat er in een aantal levels verborgen ruimtes zijn. Om deze te ontdekken moet je langs een onopvallende plaats lopen, waarna je plots een extra deel van het level ontdekt waar zich bovendien vaak bijzondere voorwerpen bevinden.

spider: the secret of bryce manorEen tweede tegenstelling, vind je in de besturing. Je bestuurt het spinnetje door eenvoudig op je scherm te tikken, waarna het kleine beestje een bepaalde kant op gaat wandelen. Wil je sneller bewegen, dan kun je met een veeg een sprong maken. Ook kun je het wezentje draden laten maken die je met handige combinaties tot een web kunt vormen. Deze bediening is mooi intuïtief opgezet en je kunt er direct mee aan de slag. Wel merk je dat de bediening niet foutloos werkt, het spinnetje wandelt nogal eens een verkeerde kant uit. Toch is dat allerminst storend, omdat de bediening zo eenvoudig is dat dit zelden tot problemen leidt.

bryce manor voor iphoneEen derde tegenstrijdigheid is de diepgang van het verhaal. Bij de eerste levels merk je wellicht amper op dat de game een verhaallijn heeft. Je doet immers niet veel meer dan een spinnetje loodsen door afbeeldingen van een huis. Pas na verloop van tijd gingen me details opvallen: wat doet die trouwring bijvoorbeeld in de afvoer van de gootsteen? Je merkt dan dat de game niet voor niets ‘the secret of Bryce Manor’ als toevoeging heeft. Het huis waar je doorheen wandelt heeft een geschiedenis die je stap voor stap ontrafelt. Elk nieuw level wordt extra leuk omdat je direct op zoek gaat naar nieuwe aanwijzingen voor het verhaal. De geschiedenis wordt niet expliciet verteld, maar is op een mooie onopvallende manier wel in elk level aanwezig als je er tenminste oog voor hebt.

De combinatie van lekker bediening, eenvoudige gameplay, verfijnde beelden en een subtiel verborgen verhaal zorgt voor een unieke game die zeer de moeite waard is. Hou je van bijzondere games met een mooie ontspannen sfeer? Dan zal Spider je zeer aanspreken.

Info: Spider: The Secret of Bryce Manor

30 oktober 2009 om 1:47