Review: Lumines, een gehandicapte flop

Review van Lumines, de bekende game van de PSP. Nu is er een versie voor de iPhone, maar biedt die wel dezelfde gameservaring als in het verleden? Ellen de Lange-Ros testte de game en is niet onder de indruk.

luminesToen vier jaar geleden in Europa de PlayStation Portable werd geïntroduceerd, was Lumines één van de allerleukste games die ik avondenlang heb gespeeld. Het spel bestaat uit een eenvoudige opzet van vallende blokken die je razendsnel moet kantelen en op de goede plaats moet laten vallen, waarbij flitsende snelle muziek op de achtergrond speelt die naadloos paste bij de acties in het spel. Daardoor kreeg je op de PSP tijdens het spelen van Lumines een trance-gevoel dat ontspannend werkte.

Mijn verwachtingen waren hoog gespannen toen Lumines voor de iPhone werd aangekondigd: zou ik m’n oude liefde, dat heerlijke spel, nu altijd onderweg bij me hebben? Ik keek reikhalzend uit naar de release en heb het spel direct op de dag van verschijning gekocht. Toen waren de roze wolken helaas voorbij en landde ik met een harde klap weer in de realiteit: Lumines op de iPhone blijkt helemaal niet leuk te zijn!

lumines 2

Het grootste probleem bij het spel is de bediening. Door tikken op het scherm kun je een blok laten draaien en met een veegje laat je een blok naar beneden vallen. Helaas komt het heel vaak voor dat het spel je bewegingen niet herkend, waardoor een blok niet kantelt, maar al naar beneden valt en precies verkeerd terecht komt. Ook andersom komt voor: je wilt een blok laten vallen, maar het maakt nog even een ongewenste draai en valt daarna pas met de kleuren verkeerd om: frustrerend! De problemen met de bediening lijken bij sommige skins vaker op te treden dan bij andere, maar ze komen zo vaak voor dat de game de magie van de PSP-versie compleet mist.

lumines iphone

Daar komt bij dat het spel op de iPhone vrij lang traag blijft. Op de PSP belandde het spel altijd al vlot in een hogere versnelling en zat je vol adrenaline te gamen. Op de iPhone lijkt deze hogere versnelling veel langer uit te blijven, waardoor het spel in een traag tempo door blijft kabbelen. Dat je dan nu bij de iPhone-versie extra cartoon-achtige skins kunt vrijkopen doet niets af aan de problemen: vanwege de matige besturing is Lumines zwaar gehandiapt, is het geen leuk spel en mist het compleet de magie die we van de reeks op de PSP gewend zijn.

Het is te hopen dat de makers van de game de kritische reviews serieus oppakken en alsnog zorgen voor een alternatieve besturing en meer vaart in het spel. Komt er zo’n update, dan zou het spel zomaar alsnog betoverend kunnen worden, maar tot die tijd geef ik een negatief koopadvies voor Lumines. Er zijn genoeg leukere games te koop anno 2009 en daar kun je de vrije megabytes op je iPhone beter mee vullen.

Info: Lumines

• Ontwikkelaar: Q Entertainment
  • Applicatie: Lumines