Review: Gomi, combinatie van Rolando en I Love Katamari

Gomi lijkt het bastaardkindje van Rolando en I Love Katamari. Net als in deze games moet je door een 2D-wereld rollen en voorwerpen verzamelen. Maar toch is Gomi de moeite van het aanschaffen waard.

Het lijkt op Rolando, maar de game heet Gomi.Gomi lijkt het bastaardkindje dat het gevolg is van een wilde avond tussen Rolando en I love Katamari. Net als in Rolando rol je een wezentje door een 2D-wereld en net als bij Katamari kan dat wezentje steeds grotere spullen verzamelen door tegen voorwerpen aan te botsen.

De game bestaat uit acht werelden met verschillende planeten die elk hun eigen uitdagingen hebben. Zo moet je soms een level zo snel mogelijk uitspelen, terwijl je een andere keer een bepaald aantal objecten moet zien te verzamelen. Nadat je een level eenmaal hebt gespeeld, kun je ook andere uitdagingen in hetzelfde level aangaan, zoals het spelen binnen een bepaalde tijd of het verzamelen van objecten. Door deze doelen is het leuk om levels opnieuw te spelen en je prestaties te verbeteren. Voor de competitief ingestelde speler zijn er wereldwijde ranglijsten en achievements in alle werelden.

Naast de levels zijn er verschillende minigames die soms doen denken aan andere games, zoals Tetris of Bejeweled, maar soms ook een heel eigen opzet hebben. De minigames speel je gedurende het spel vrij en zijn een leuke afwisseling op de levels, maar soms wel wat eenvoudig van opzet.

Hoewel Gomi qua concept niet origineel is, is het spel toch de moeite waard, vanwege de relaxte sfeer, de intuïtieve bediening en bijpassende muziek. Elke wereld wordt afgesloten met een gevecht tegen een baas en dan wordt er, verrassend genoeg, niet alleen een beroep gedaan op je behendigheid, maar moet je soms ook vanuit een ander perspectief naar een uitdaging kijken om een oplossing te vinden.

Gomi heeft een lekkere ontspannen sfeer, maar toch biedt de game vanwege de achievements en scores ook veel uitdaging. Het spel is eenvoudig op te pakken voor een korte speelsessie, maar zo’n sessie kan zomaar urenlang duren omdat Gomi te leuk is om weg te leggen. Het is een heerlijke game om nog even voor het slapen gaan te spelen, of om in een lange lome zomer eindeloos weer op te pakken. Gomi is een zeer complete game voor een bizar lage prijs van €1,59. Daarbij past maar één conclusie: het bastaardje van Rolando en Katamari krijgt van mij een positief koopadvies!

Info: Gomi

30 oktober 2009 om 1:51