Review: CatSpin voor iPhone laat je hoofd draaien

Review van CatSpin, een game van een Nederlandse ontwikkelaar. Het spelmechanisme is grappig gevonden en goed uitgewerkt in de levels. Wel is de aankleding van CatSpin nogal kaal.

catspinCatSpin is een game die je van verschillende kanten kunt bekijken. Sterker nog: om een level succesvol af te ronden moet je de game letterlijk van allerlei kanten bekijken. In het spel draait alles om een klein katje dat je door een ruimte moet loodsen. Dat doe je, door het katje te laten lopen en springen, maar daarnaast moet je het scherm van je telefoon draaien waardoor een compleet level kantelt. Daardoor verandert de zwaartekracht en wordt een onoplosbaar level plots wel oplosbaar.

Kantelen met je telefoon

Je kunt het kantelen van de levels uitvoeren door op draaiknoppen te drukken, maar het is veel eenvoudiger om in te stellen dat je iPhone reageert op beweging. Je kunt dan met snelle draaien van je telefoon het kantelen in de levels feilloos en intuïtief bedienen en dat werkt heerlijk.

Een game met een twist

Naast de letterlijke verschillende kanten, zijn er ook figuurlijk gezien meerdere kanten aan de game. Laat ik beginnen met de positieve kant: de levels zijn lekker uitdagend en het concept van het spel is bijzonder inventief. Het draaien van het speelveld zorgt voor een mooie dynamiek die de game letterlijk een mooie ‘twist’ geeft.

Verslavend concept dat in je hoofd blijft hangen

De kwaliteit en inventiviteit van de levels doet mij denken aan de betere Mario-games en dat is een groot compliment voor de makers. Wat ik grappig vond om te ervaren, is dat de noodzaak van kantelen van een speelveld om een stevige ondergrond te vinden zo stevig in m’n hoofd kwam te zitten, dat ik na het wegleggen van de game ook buiten het spel zaken wilde kantelen. Zo had ik het gevoel dat de letters uit m’n scherm zouden vallen toen ik direct na het spelen van Cat Spin een berichtje wilde typen. Hoezo een verslavend concept?

catspin iphone

Levels allemaal uitspelen

Cat Spin bestaat in totaal uit vijftig levels die je na elkaar moet spelen. In het begin vond ik de levels redelijk uitdagend, maar zodra je de principes van het spel gaat begrijpen worden de levels goed oplosbaar, al zul je sommige levels wel een aantal malen moeten uitproberen. Wel is het jammer dat je niet meerdere levels tegelijk kunt vrijspelen. Als je ergens vast komt te zitten, ben je nu gedoemd om dat level net zo lang te herhalen tot je het uitspeelt en wel met een volgend level aan de slag kunt.

Spartaans en wat kaal

Toch heeft de game ook een andere kant: het mechanisme van de levels zit leuk in elkaar, maar de game is op een aantal gebieden erg kaal. Zo haal je scores in elk level, maar deze kun je op geen enkele manier delen met anderen. Er is geen enkele vorm van leaderboards of online scores. Ook kun je scores niet via Twitter melden aan je vrienden.
Verder ziet het spel er ook grafisch eenvoudig uit, hoewel dat zeker niet storend is en best past bij de opzet van een eenvoudige iPhone-game. Ook de handleiding is bijzonder eenvoudig. Verder is de game af en toe wat traag en moet je, als je de game op de oude iPhone 3G speelt, tussen de levels een paar seconden wachten voordat je kunt spelen. De game begint met een intro-filmpje, maar deze heeft een kleine bug waardoor de game hier regelmatig crasht als je het filmpje niet overslaat. Echt storend is dit allemaal niet, maar het past bij het wat spartaanse karakter van het spel. In alles straalt de game eigenlijk uit dat hij is gemaakt door ontwikkelaars die veel gevoel hebben voor een mooi game-mechanisme, maar daarnaast hun spel nog vrij kaal hebben gehouden.

Dit vraagt om een level-editor

Mocht het ooit tot een update van de game komen, dan zou ik de makers aanraden om een mooie leveleditor te overwegen, waarbij gamers hun eigengemaakte levels eenvoudig online kunnen plaatsen. De creatieve opzet van de game vraagt namelijk om zelfgemaakte lastige levels die je aan vrienden kunt voorleggen.

Al met al is het spelmechanisme met de kantelende ruimtes grappig gevonden en goed uitgewerkt in leuke levels. Het draaien van het speelveld werkt verslavend in je hoofd en na het spelen van Cat Spin zie je dan ook overal kantelende ruimtes. Wel is de aankleding buiten de levels erg kaal, zo is er helaas geen mogelijkheid om scores online te delen. Ondanks dit minpunt blijft CatSpin een grappig spel dat zeker de moeite waard is. Hou je van platformen en puzzels, dan zul je je zeker met de game vermaken.

Info: CatSpin

• Ontwikkelaar: Phure Studios
  • Applicatie: CatSpin