Navmii Nederland: goedkope navigatie-applicatie voor iPhone (Review)

Navmii biedt voor de iPhone een navigatiepakket voor de kleinere beurs. Met een vriendelijke bestandsomvang en dito prijskaartje zou dit pakket je eenvoudig van A naar B moeten brengen. Of Navmii die claim ook waarmaakt kun je in dit review van Navmii iPhone navigatie lezen.
Ghica van Emde Boas - · Laatst bijgewerkt:

Navmii: Logo“Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen” is de titel van een leerzaam boek over de verschillen tussen man en vrouw, van Allan en Barbara Pease. Voor een vrouw kan ik eigenlijk heel aardig kaartlezen, maar als je op weg naar een afspraak alleen in de auto zit, heb je daar niets aan. Bovendien kan ik (wel heel vrouwelijk en tot hilariteit van mijn echtgenoot) overal ontzettend verdwalen. Dan heb je niet veel aan een kaart als straatnaambordjes onvindbaar zijn of als het donker is.

Dus toen de eerste navigatiesystemen op de markt kwamen was ik er vrij snel bij om er een aan te schaffen. Inmiddels heb ik een klein fortuin uitgegeven aan GPS-apparaatjes en aan kaartupdates daarvoor, maar de gemoedsrust waarmee je in een auto kan stappen was mij dat waard.

En nu is er dan Navmii GPS Live Netherlands, voor nog geen vier euro! De reclametekst is veelbelovend:

“Professionele GPS-navigatiesoftware met gedetailleerde rij-instructies, stembegeleiding… De beste GPS-navigatiesoftware voor de iPhone, tegen een ongelofelijke prijs!”

Installatie

Het was een prettige verrassing dat Navmii minder dan 100MB groot is. Zet dat eens af tegen de anderhalve gigabyte die TomTom in beslag neemt. Ook de Benelux-versie van TomTom is minstens twee keer zo groot als Navmii.

Als je de app geïnstalleerd hebt en voor het eerst opstart, dan blijkt dat je eerst nog de kaart moet activeren. Dat is vreemd, want elke versie heeft maar één kaart. Om de kaart te installeren moet je een aantal schermen door: je kiest die ene kaart, je typt je e-mailadres en je moet de applicatie herstarten.

Voordat ik op stap zou gaan wilde ik eerst mijn thuislocatie opgeven en uitvinden hoe het met de instellingen stond. Vanuit de kaart kun je naar een menu gaan door op het pijltje rechtsonder te klikken. Je krijgt dan een uitgebreid menuscherm. Als je bekend bent met de interface van TomTom, dan zal je opvallen dat er erg veel en erg kleine icoontjes op het menuscherm staan. Dat is onhandig in de auto als je iets wil instellen, zoals omrijden. Maar er zijn wel erg veel mogelijkheden.

Het instellen van mijn thuislocatie was niet erg intuïtief. Het lukte me niet om mijn huis op de kaart aan te klikken, dus heb ik maar bij de adresoptie mijn adres ingetypt en vervolgens via de opties dat adres als thuislocatie ingesteld. Bij de instellingen kun je zaken als volumeniveau, snelste of kortste route, points of interest (POI’s), stem met taal en flitspalen instellen.

Je kunt de app je laten waarschuwen voor flitspalen en er is een optie om ze te downloaden. De afbeelding spreekt voor zich over wat er gebeurt als je dat probeert. Verder wilde ik bepalen welke POI’s er te zien zouden zijn; jachthavens zijn blijkbaar standaard te zien, ziekenhuizen niet. Ik heb ziekenhuis/polikliniek aangezet, maar ze niet te zien gekregen. Onhandig.

Op weg

Als eerste ritje had ik een bestemming in de buurt in gedachten, een paar kilometer verderop. Helaas bleek meteen al dat de kaarten niet goed zijn. Vlak om de hoek bij mijn huis wilde Navmii linksaf slaan waar dat niet kan, omdat er een middenberm is. Dat is al zo zolang ik hier woon (meer dan 10 jaar). Ik las later bij de recensies op iTunes inderdaad veel klachten over de kwaliteit van de kaarten. Ook mijn volgende bestemming, een winkelcentrum dat verder weg lag, was niet te vinden met Navmii. Zowel TomTom als het navigatiesysteem in mijn auto had geen enkele moeite met de adressen en de juiste route. Ze wisten ook dat je bij mij om de hoek niet linksaf mag slaan. Mijn lange rit naar Zwolle gisteren heb ik niet door Navmii laten begeleiden: ik had er genoeg van.

Er zijn veel dingen die ik mis ten opzichte van TomTom: De mogelijkheid om een adres te vinden met behulp van een postcode is er niet. Verder biedt de applicatie geen TTS (Text to speech), ofwel het uitspreken van straatnamen. De TomTom-applicatie heeft dat wel. Tomtom laat zien hoe hard ik mag rijden en roept “boe!” als ik te hard rij, Navmii niet. En helaas mist het aanwijzen van de juiste rijbaan ook.

Op de site van Navmii scheppen ze op over “sociaal navigeren”. Met andere woorden: een andere Navmii-gebruiker stuurt jou zijn/haar positie en jij kunt dan makkelijk naar deze persoon toe navigeren. Omdat Navmii voor een flink aantal mobiele telefoons verkrijgbaar is, zou dat handig kunnen zijn. Op de Nederlandse versie van de iPhone-app is de optie echter niet beschikbaar.

Ik heb geprobeerd via Bing van alles op te zoeken, maar wat ik ook probeerde, de zoekmachine zei altijd dat het geen resultaten kon vinden. Een restaurantje vinden in de buurt van de Grote Markt in Haarlem via een POI dan misschien? In werkelijkheid zijn er tientallen. Navmii kent er maar een paar, allemaal aan de rand van de stad.

Bing vereist een dataverbinding. Dat zou normaal gesproken in Nederland geen probleem zijn, maar het aardige van een navigatiesysteem waarvan de kaarten op je iPhone staan opgeslagen is dat je zonder dataverbinding kunt navigeren in het buitenland. Dat is dus een groot nadeel als je de Engelse, Duitse of Spaanse versie zou willen kopen.

Je kunt onder het rijden muziek van de iPod-app afspelen door op het muziekicoontje te klikken. De muziek wordt keurig gedempt als er een routeaanwijzing komt. Je schijnt de muziek ook weer te kunnen stoppen door twee keer op home te klikken, maar mij lukte dat niet.

Net als bij andere iPhone-navigatiesystemen wordt de applicatie onderbroken als er iemand belt. Dat is erg onhandig als je op weg naar een zakelijke afspraak door een telefoongesprek de juiste afslag mist, zoals mij laatst overkwam. Hopelijk lossen alle makers van navigatie-applicaties dit op wanneer multitasking in OS4 beschikbaar komt.

Er is een goede “Mijn route”-optie in het menu. Hier kun je snel een routeoverzicht tevoorschijn toveren, of een lijst met aanwijzingen. Je kunt aangeven dat er over een aantal kilometers een omleiding komt en dan berekent Navmii de route opnieuw. Ook is er de merkwaardige optie “Rijweergave”. Als je die kiest, dan zie je geen kaart maar alleen een grote pijl met een afstand. Bij alle routeopties is het zo dat je terugkeert naar de kaart in plaats van naar het routemenu. Ik vond dat onverwacht, maar misschien is dat voor anderen logisch.

Conclusie

Eigenlijk kan de enige conclusie zijn, dat deze applicatie is uitgebracht voordat hij af was. En dat is jammer, want je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Die indruk is er een van nog niet nagekomen beloftes en inleveren van kwaliteit van kaarten. Misschien vanwege de lage prijs?

Voor €3,99 kun je je niet gauw een buil vallen aan navigatiesoftware, dus als je TomTom of Navigon véél te duur vindt, dan is Navmii misschien een optie. Bedenk wel dat je dan met oude kaarten zit opgescheept. Ook zijn er een aantal opties die zouden moeten werken maar het niet doen: postcodes, flitspalen, POI’s op kaart instellen en zoeken met Bing, bijvoorbeeld. De interface is uitgebreid maar niet erg geschikt om in de auto te bedienen, omdat de tekst en de icoontjes te klein zijn.

Er zitten een paar aardige dingen in Navmii, zoals de mogelijkheid om muziek af te spelen. Maar het gezegde dat alle waar naar zijn geld is, gaat hier op. Er zijn te veel ongemakken en de kaarten zijn te verouderd om Navmii tot een serieuze concurrent voor TomTom of Navigon te maken.

Voor de Engelse versie kun je hier een gebruikershandleiding vinden.

Info: Navmii

  • Ontwikkelaar: Geolife
  • Applicatie: Navmii
  • Te koop via: App Store
  • Prijs: €3,99
  • Geteste versie: 1.4
  • Bestandsgrootte: 98,1 MB
  • Uitgebracht: 10 april 2010
  • Cijfer: 6

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 27 april 2010, 19:55
Categorie Navigatie
Onderwerpen Navigatie, tomtom, wenskaarten

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.