Cut The Rope: een snoepje van een spel (review)

Review van Cut The Rope, een game die in korte tijd erg populair is geworden. Die populariteit is niet zomaar ontstaan: Cut The Rope is gewoon een erg leuk spel.

cut the ropeMet het vallen van de bladeren is het in de game-industrie traditiegetrouw tijd voor het uitbrengen van echte blockbusters die je urenlang aan je gameconsole gekluisterd houden. Op de iPhone speelt dat sentiment wat minder, daar komen het hele jaar leuke spelletjes uit. Toch heeft het najaar alvast één rasechte topper opgeleverd: Cut The Rope. Hou je van een korte levels met puzzels waarbij inzicht en vernuft nodig is? Dan zal dit spel je zeker aanspreken.

Toenemende moeilijkheid

cut the ropeCut The Rope bestaat uit 100 verschillende levels waarbij je steeds snoepjes moet lossnijden van een touwtje, om ze op de goede manier in de mond van een blij monstertje te laten vallen. Dat lossnijden is in de eerste levels nog eenvoudig, maar al snel wordt de uitdaging groter. In elk level kun je drie sterren behalen, eerst lukt dat makkelijk, maar latere levels zul je vele malen moeten spelen voor de maximale score. Ook krijg je steeds meer verschillende mogelijkheden, zoals luchtbellen die omhoog zweven, schuifjes waarmee je touwtjes verplaatst, elastiekjes en spinnetjes die proberen je snoepje te veroveren als je niet tijdig een touwtje doorsnijdt. Ook komen er na verloop van tijd steeds meer levels waarbij timing en handigheid een rol gaan spelen.

Eenvoudig maar compleet

Qua speelmechaniek is Cut The Rope eenvoudig, maar toch voelt het spel in alles bijzonder compleet aan. Dat komt doordat veel zaken gewoon netjes op orde zijn. De plaatjes van het spel zien er mooi uit, in een simpele cartoonstijl waarbij vrolijke kleuren op een goede manier op elkaar afgestemd zijn. Elk level ziet er visueel eenvoudig, maar toch erg verzorgd uit. Dezelfde eenvoud is gerealiseerd bij de bediening. Met een snelle beweging snij je het touwtje door, tik je een luchbel kapot of verplaats je een schuifje. Die bediening is zeer eenvoudig en de game reageert vrijwel perfect op wat je wilt doen. Ook daarin voelt het spel uitermate verzorgd aan.

Verslavende levels

De echte verslavende factor zit in het spel zelf. De levels bouwen uitstekend op qua moeilijkheid, waardoor je echt ín de game wordt gezogen. Na een paar keer oefenen is vrijwel elk level uit te spelen, maar een maximale score van drie sterren wordt wel steeds lastiger te behalen. Toch is het verleidelijk om een niet perfect uitgespeeld level nogmaals te proberen omdat je steeds dichter bij de perfecte score zult komen. Zit je echt vast, dan kun je altijd een level overslaan. Daardoor kom je niet in een irritante ‘doodlopende weg’ van een niet af te ronden level, maar blijft de game lekker speelbaar.

cut the rope   cut the rope

Extra levels op komst

De levels zijn lekker kort, waardoor Cut The Rope heel geschikt is om even snel een spelletje te spelen. De game zal je niet avondenlang aan je telefoon gekluisterd houden, maar zal liefhebbers van een puzzelgame zeker weten te verleiden om regelmatig even snel een paar leveltjes te spelen. Op dit moment bevat de game 100 levels die zijn verdeeld over vier ‘dozen’ die je achtereenvolgens vrijspeelt als je voldoende sterren hebt verzameld. Chillingo belooft echter extra levels als de game aanslaat. Met meer dan een miljoen verkochte exemplaren binnen slechts tien dagen, zit dat wel goed. Gezien de extreem goede verkopen reken ik dan ook op minimaal nog 500 extra levels!

Beperkte online mogelijkheden

Cut The Rope biedt beperkte online mogelijkheden via het Crystal-netwerk. Via Crystal zie je vrijgespeelde achievements en kun je lokale en internationale high scores vergelijken. Ook zie je wie van je vrienden de game heeft. Daarnaast is er ondersteuning via Game Center. Ook hier zie je je achievements en een wereldwijde ranking en een vergelijking van jouw prestaties met je vrienden. Toch zijn deze online mogelijkheden niet echt bijzonder. Cut The Rope koop je duidelijk voor je eigen puzzeluitdaging en op dit moment biedt online spelen nog weinig meerwaarde. Aan de leukheid van het spel doet dit echter geen afbreuk.

cut the rope   cut the rope

Maar één profiel beschikbaar

Een ander klein nadeel dat ik heb kunnen vinden, is dat de game slechts één mogelijkheid heeft om het spel op te slaan. Daardoor kun je geen scores van verschillende mensen op één iPhone bijhouden. Een klein minpuntje dat hopelijk in een volgende release opgelost zal worden. Ook door dit minpuntje zal je spelplezier echter niet afnemen.

De magie van Cut The Rope zit in de vernuftige puzzels, die worden gecombineerd met een uitstekende bediening en vrolijke verzorgde sfeer. Die combinatie van korte levels, een prachtig uitgewerkte game en de afwisselende puzzels zorgt voor een succesformule en maakt Cut The Rope tot de bijna perfecte mobiele game. Ik hoop dat er de komende maanden, net als voor de grote consoles, nog veel van zulke najaarstoppers naar de iPhone komen.

Info: Cut The Rope

• Ontwikkelaar: ZeptoLab
  • Uitgever: Chillingo