Combat Skies (review): bestuur een vliegtuigje in oorlogsgame

Combat Skies is een game waarbij je een vliegtuigje moet bestellen in de Eerste Wereldoorlog. De maker van de game heeft goed gekeken naar Flash-games en games zoals HAWX en FAST.

Combat Skies is een flight simulator, met een thema dat we niet vaak tegenkomen in de App Store. In Combat Skies bestuur je een vliegtuigje in de Eerste Wereldoorlog, waarbij je de vijand moet neerschieten. Als je vroeger veel sites met Flash-spelletjes hebt bezocht, is de kans groot dat je ook spelletjes als deze bent tegengekomen. Alhoewel de game al een paar maanden in de App Store verkrijgbaar is, staat Combat Skies sinds kort ineens op nummer 12 in de top 25 gratis apps.

Ontwikkelaar Christopher Glenn van PAL Games zal vast aan één van deze Flash-spelletjes gedacht hebben toen hij Combat Skies ontwikkelde. Het spel doet namelijk zeer denken aan een port van zo’n spel, Death From Above. De graphics in dit spel zijn zeker niet verkeerd, vergeleken met de vermoedelijke inspiratiebron, al zal de veeleisende iPhone 4-gebruiker het jammer vinden dat het spel niet voor het Retina Display is geoptimaliseerd.

Besturing

Je bestuurt het spel door middel van de accelerometer en het kompas in je iPhone. Je kunt door te swipen over het scherm ook om je heen kijken, zodat je goed kunt zien waar je vijand zich bevindt. De besturing is wat lastig als je deze moet combineren met het schieten op vijandelijke vliegtuigen. Het vergt daarom enige oefening, die je gelukkig voorafgaand aan het spelen krijgt. Deze manier van vliegen doet denken aan games als H.A.W.X. en F.A.S.T. op de iPhone, die een soortgelijke besturing hanteren.

Gameplay

Speel je dit spel voor het eerst, dan zul je aangenaam verrast zijn hoe makkelijk het neerhalen van de ballonnen gaat. Helaas is dit niet echt representatief voor de rest van het spel, mocht je overtuigd zijn om dit aan te schaffen. Speel je namelijk verder en ga je naar de volgende levels, dan wordt het een stuk lastiger om alle vijanden te ontwijken en ben je voordat je het weet alweer neergeschoten. Het is namelijk een bijna onmogelijke klus om tijdens het besturen van je vliegtuig ook goed rond je te kijken door middel van de swipe-bewegingen op je scherm.

Oordeel

Persoonlijk had ik graag wat meer content in de app gezien dan de huidige 6 levels die in het spel aanwezig zijn. Het spel is helaas een freemium app, waardoor je maar één level gratis kunt spelen. Wil je de overige vijf levels ook spelen, dan kun je deze via in-app aankopen erbij kopen voor €1,59. Ook is de moeilijkheidsgraad van de vijanden in deze app iets te hoog ingesteld, en ben je, naar mijn mening, een iets te makkelijk doelwit voor de vijand. In de beschrijving van de app in de App Store valt te lezen dat de app regelmatig geüpdatet zal worden, maar daar is tot nu toe helaas nog niet veel van te zien.

Info: Combat Skies

• Ontwikkelaar: PAL Games
  • Applicatie: Combat Skies