Flare Elite: uitdagend spel met inventieve besturing (review)

Games in het space shooter-genre zijn er volop, maar Flare Elite voor iPhone onderscheidt zich duidelijk in de App Store dankzij een zeer intuïtieve besturing en een strategisch element om tussentijds je power aan te vullen.

Flare EliteSpace shooters zijn er volop in de App Store. Toch lukt het Flare Elite om een nieuw element aan het genre toe te voegen dat wellicht in de toekomst nog in veel meer games wordt toegepast: een uiterst inventieve besturing met daarbij bijzondere gameplay. Eerst wat meer uitleg over de gameplay. In het spel navigeer je een ruimtescheepje en moet je vijanden onschadelijk maken. Daarbij is je powerlevel essentieel; de hoeveelheid energie die je hebt. Interessant is dat je powerlevel langzaam leegloopt tijdens het spelen. Deze vul je weer aan door vijanden te vernietigen, maar de powerdeeltjes die vrijkomen bij het vernietigen van die vijanden zweven nog in de ruimte. Je zuigt deze deeltjes naar je toe door te stoppen met bewegen en schieten.

Daardoor krijgt het spel een bijzonder strategisch element. Je kunt niet als een razende blijven schieten, maar moet goed nadenken wanneer je pauzes inlast om de powerdeeltjes naar je toe te zuigen. Tijdens die pauzes kun je echter niet bewegen en ben je dus uiterst kwetsbaar. Hierdoor krijgt het spel, naast de razendsnelle actie, een strategisch element dat het extra leuk maakt.

Geen vierpuntstoets: zo moet dat dus!

Wat direct opvalt zodra je de game gaat spelen is de bijzondere besturing. Eindelijk eens een game waarbij je niet hoeft te navigeren met een slecht werkende vierpuntstoets op een aanraakscherm. Flare Elite vervangt de besturing door een schuifsysteem waarbij je met twee duimen zeer eenvoudig je ruimteschip navigeert. Langs de onderkant en rechterkant van je scherm bevinden zich twee schuifknoppen. Je navigeert met je scheepje door je duimen langs de randen van je scherm te bewegen en dat werkt bijzonder eenvoudig, maar ook effectief. Zodra je de game opstart kom je in een lekker flow van razendsnelle actie die niet wordt onderbroken door navigatieproblemen omdat je duim van een vierpuntstoets schuift. Heerlijk!

Flare Elite introduceert een hele eenvoudige, maar goed werkende oplossing voor de vierpuntstoets en ik kan me zomaar voorstellen dat deze vinding in de toekomst door veel meer developers wordt overgenomen. Het zou mij niet verbazen als we binnen een jaar meer games met deze manier van besturen gaan terugzien.

Voor echte doorzetters

Naast de geweldige besturing valt Flare Elite op door haar moeilijkheidsgraad. De eerste levels zijn nog eenvoudig, maar al snel wordt het een flinke uitdaging om een level af te ronden. Met name de levels met beruchte grote ruimteschepen met gemene kanonnen zijn razend lastig. Deze moest ik vele malen opnieuw opstarten voordat ik het level kon afronden. Daarbij is het frustrerend dat je uit slechts één level kunt kiezen en geen andere levels kunt uitproberen. Je moet dus écht dat lastige grote schip zien te verslaan. Aan de andere kant is het ook leuk, want het maakt de game echt lastig en het draagt bij aan de arcade-sfeer die de game in alles uitstraalt.

Tot slot: een absolute aanrader

Flare Elite heeft een mooi spelconcept waarin actie en rust elkaar afwisselen. Het spel staat aan de ene kant bol van de snelle acties en navigatiebewegingen, maar je moet tegelijkertijd strategisch je rustpauzes inlassen. Daarbij heeft het spel een hele inventieve besturing waarmee je razendsnel over het scherm navigeert. Ik ken weinig games die op zo’n inventieve en effectieve manier gebruik maken van het touchscreen van de iPhone.

Flare Elite laat zien dat een complex probleem (hoe vervang ik de vierpuntstoets) soms op een buitengewoon eenvoudige manier kan worden opgelost (gebruik twee duimen). Hierdoor is het een bijzonder interessant spel geworden. Tel daar bij op dat de game een flinke moeilijkheidsgraad heeft en je snapt dat ik vind dat elke echte gamer Flare Elite op z’n iPhone een kans moet geven.

Info: Flare Elite

• Ontwikkelaar: Firi Games
  • Applicatie: Flare Elite