Review: Storehouse, spectaculair verhalen maken en delen op je iPad

Storehouse voor iPad is een bijzonder mooie app waarmee je foto's, video's en tekst tot een stijlvolle verhaal kunt omgieten en delen met anderen.
Lisa van der Velden - · Laatst bijgewerkt:

voorbeeldEens in de zoveel tijd verschijnt er een iPad-applicatie in de App Store waarover je eigenlijk alleen maar wil schrijven: “installeren!”. Omdat dit misschien wat de kort door de bocht is (en bovendien weinig informatief) leggen we hier natuurlijk wel even uit waarom we dat vinden. Storehouse is de naam van de nieuwe minimalistische iPad-app waarmee gebruikers met foto’s, video’s en tekst verhalen kunnen maken. Iets dat tegenwoordig zo hip visual storytelling heet. De applicatie is grotendeels gemaakt door een aantal voormalige Apple-talenten, zoals CEO en mede-oprichter Mark Kawano. Wat Storehouse bijzonder maakt is de prachtige interface, de intuïtieve bediening en de manier waarop de app is opgezet: zowel als instrument om eigen verhalen te creëren als sociaal netwerk om gepubliceerde verhalen van anderen in te bekijken. De app is nog maar net verschenen, maar oogt nu al overal lof.

Van portfolio’s tot vakantie-albums

Storehouse is dus een creatief hulpmiddel voor het maken van stijlvolle verhalen met behulp van foto’s en video’s, maar ook een hosting service voor gepubliceerde verhalen. Concepten worden lokaal op je iPad opgeslagen, maar eenmaal gepubliceerd zijn alle verhalen openbaar. Net als in Twitter of Instagram is het ook mogelijk om individuele gebruikers te volgen. Om een verhaal te maken kun je foto’s en video’s van je filmrol, Dropbox, Flickr en Instagram importeren. Nadat je foto’s en/of video’s hebt gekozen kun je deze op je werkblad herschikken, vergroten, verkleinen en stukken tekst toevoegen.

verhaal

Verder heeft Storehouse weinig opties om je verhaal verder op te maken, wat de applicatie fijn en simpel houdt. Er zijn bijvoorbeeld slechts drie tekststijlen: normaal, header en quote. Als je klaar bent kun je een verhaal op het eigen netwerk van Storehouse publiceren. Delen naar Twitter en Facebook is ook mogelijk, door een link naar een responsive webversie te posten. Hierdoor blijft het verhaal zowel op desktop, tablet als mobiel goed leesbaar.

De app heeft ook een handmatig samengesteld onderdeel met de mooiste verhalen, die het mengen van foto’s en video’s in optima forma laten zien. De kwaliteit van dit gecureerde onderdeel laat zien dat de app nu al professionele fotografen en designers aantrekt, die prachtige portfolio’s ermee maken. Nog veel knapper is het dat zelfs de meest alledaagse foto’s of vakantiekiekjes in Storehouse lijken te worden verheven tot artistieke verhalen. Dit heeft alles van doen met de simpele opmaakinstrumenten en mooie presentatie, twee eigenschappen die de applicatie even geschikt maken voor professionals als voor amateurs.

Afwezig verdienmodel?

Een groot deel van de complimenten van sites als Techcrunch en TNW gaan naar de minimalistische interface en de fijne bediening, maar ook naar de kleine details die de applicatie gepolijst en soepel doen overkomen. Wanneer je bijvoorbeeld de covervideo van een verhaal bekijkt blijft deze spelen als je het scherm verandert door te knijpen, met de video te tollen of hem weg te gooien. Nadat je de video loslaat krimpt of zwelt hij weer terug naar het originele formaat. Zoiets is natuurlijk geen belangrijke functie, maar het geeft je als gebruiker wel het gevoel dat het verhaal een echt, tastbaar iets is dat je kunt manipuleren.

paradise

Apps of programma’s die zich al in het straatje van Storehouse bevinden zijn het Nederlandse Prss en Medium. Prss richt zich echter veel meer op het digitaliseren van tijdschriften en Medium draait meer om lange verhalen. In die zin verschilt de aanpak van Storehouse behoorlijk van concurrerende platformen. Storehouse focust nadrukkelijk op beeld en niet op het “nabootsen” van tijdschriften.

Volgens tech-website Daring Fireball van John Gruber is er wel een kanttekening bij het verdienmodel van Storehouse te plaatsen. Zo’n bijzondere en mooie app die gratis is en geen advertenties heeft; “Where’s the catch?”. Volgens Gruber liggen er ofwel in-app aankopen of advertenties ofwel overnames door grote partijen als Google, Yahoo of Facebook op de loer. Wij zouden ons hierdoor echter niet laten ontmoedigen. Integendeel. Misschien is het een klein wonder dat Storehouse gratis is, maar dan zijn wij er in ieder geval als de kippen bij. Laten we ervan profiteren zolang het kan.

Downloaden: Storehouse (gratis, iPad, iOS 7.0+)

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.