Preview: TVGids.nl voor de iPhone, officiële tv-gids van de omroepen

Preview van TVGids.nl, de officiële tv-gids van de AKN-omroepen. In deze gids kun je alerts instellen, zoeken en filteren op trefwoord of genre.

tvgids
De Nederlandse omroepen AVRO, KRO en NCRV gaan via de App Store een tv-gids voor de iPhone uitbrengen. Tijdens de iPhoneclub-borrel op 24 september kondigde ontwikkelaar Rebel Technologies al aan, dat ze met de applicatie bezig waren. De tv-gids is vorige week bij Apple ingeleverd en zal op z’n vroegst pas volgende week in de App Store verschijnen, vanwege de kerstsluiting van Apple. Wij hebben alvast een preview van deze nieuwe app.

Nu & Straks

De applicatie is gemaakt door dezelfde ontwikkelaars die eerder verantwoordelijk waren voor Uitzending Gemist. TVGids.nl biedt dezelfde content als de website TVGids.nl, dus met een overzicht Nu & Straks, overzichten per zender en per genre en tv-tips voor mensen die maar niet kunnen beslissen waar ze naar willen kijken. Bij het opstarten kom je terecht op het Nu/Straks-scherm. Elke zender is voorzien van een herkenbaar logo, waarbij het aanbod de publieke omroepen (Nederland 1 t/m 3), de commerciële zenders RTL4 tot en met RTL8, SBS6, Veronica, MTV en nog een aantal andere Engelstalige zenders omvat. Eventueel kun je kiezen voor het tabblad Nederlandstalig. Je zou daarbij denken dat je alleen de Nederlandse en Vlaamse zenders te zien krijgt, maar dat is niet het geval: je krijgt daarbij een lijstje met Eredivisie Live, Eurosport, Jetix, Animal Planet, SciFi en nog wat andere (voor mij minder bekende) zenders zoals 13th Street en BVN.

Overzichten

Ben je specifiek op zoek naar de programmering van een bepaalde zender, dan kun je terecht op het tweede tabblad, Overzichten. De inhoud daarvan wisselt steeds wanneer je op de knop Overzichten tikt: de ene keer zie je een (wit) lijstje met de omroepen, de andere keer zie je een (zwart) lijstje met genres. Door deze kleurwisselingen weet je steeds op welk scherm je zit. De genres zijn identiek aan die op TVGids.nl, dus Primetime, Amusement, Film en dergelijke. Voor een overzicht van de films van vanavond zul je dus tweemaal moeten tappen, net als voor de sportprogramma’s en documentaires.

Heb je een interessant programma gevonden, dan kun je hiervan een beschrijving lezen. Blader je naar het einde van de informatie, dan vind je er mogelijkheden om over het programma te twitteren, een e-mailbericht naar een vriend te sturen en een alert in te stellen. Je ontvangt de alert 10 minuten van tevoren (dit is de standaardinstelling). Eventueel kun je via de algemene iPhone-instellingen, waar TVGids.nl een eigen item heeft, kiezen uit 5, 10 of 20 minuten. Bij die instellingen heb je ook de mogelijkheid om de cache leeg te maken en je Twitter-accountgegevens in te vullen (dit kan overigens ook in het programma zelf).

Cache? Je kunt de gids dus ook offline bekijken? Nou nee… bij het opstarten van de applicatie krijg je meteen een melding dat er een netwerkverbinding is vereist. Nog even terug naar de detailweergave van het tv-programma: daar heb je in sommige gevallen (bijvoorbeeld bij het tv-programma De Bovenkamer) de mogelijkheid om een filmpje te bekijken. In de preview-versie van de iPhone-applicatie werkte dat nog niet.

Er is nog iets anders dat niet werkte (of misschien snap ik het gewoon niet): als je eenmaal de keuze voor een bepaald genre hebt gemaakt (bijvoorbeeld film) kom je daar niet meer vanaf. Elke keer wanneer je de applicatie opstart en naar het tabblad Overzicht gaat, zit je weer opgeschept met de lijst met films. Ik zag geen mogelijkheid om ‘Alle genres’ te selecteren. Zelfs als je via de algemene instellingen de cache leegmaakt, krijg je bij de overzichten weer films voorgeschoteld (of een andere eerder gekozen categorie). Misschien is het bewust gedaan.

TV Tips en Zoeken

De volgende twee tabbladen neem ik in één keer mee, omdat ze niet zo heel uitgebreid zijn. Op het tabblad TV Tips zie je welke tv-programma’s aanbevolen zijn. Dit zijn niet alleen tv-programma’s van de betrokken omroepen en niet eens alleen van de publieke omroepen. Toch heb je met maar vier suggesties niet echt veel keuze. TVGids.nl beveelt een concert van Nick & Simon, een Harry Potter-film en de programma’s ‘De Bovenkamer’ en ‘Terugblik op veelbewogen jaar’ aan. Net als bij de overzichten kun je per programma aangeven of je een alert wilt ontvangen.

De zoekfunctie is simpelweg een zoekformulier waarop je één of meer begrippen invult, waarna je een lijstje krijgt met de gevonden tv-programma’s. Tik op één van de programma’s, stel een alert in of twitter erover, net als bij de andere programma’s.

Vergelijking met TV Gids (Pro)

Er zijn in Nederland meerdere concurrenten voor TVGids.nl op de iPhone, zoals mijnTVgids (gratis, maar geen push-berichten), TvGidsje (€0,79 voor een wat in feite een webapp zonder push-berichten is) en sinds kort ook de Solocoo TVGids (gratis, maar vooral gericht op Solocoo-gebruikers). Wellicht de grootste concurrent is de applicatie TV Gids Pro (€2,99). Deze beschikt ook over push notificaties, een beschrijving per tv-programma en een mogelijkheid om een vriend te e-mailen wanneer je een interessant programma hebt gevonden. Inhoudelijk is er niet veel verschil: beide applicaties kunnen de tv-programma’s van vandaag, morgen en overmorgen tonen, kunnen op genre sorteren en dergelijke. TV Gids Pro heeft één extra functie, die de gids van de publieke omroepen niet heeft: extra informatie bij films. Je kunt de IMDb-rating zien, films sorteren op rating, de filmposter en/of een filmtrailer bekijken. Er zit ook een linkje in naar achtergrondinformatie van IMDb.com bij elke film. Dit geldt overigens alleen voor de betaalde versie van de app.

TVGids.nl van de publieke omroepen heeft informatie over alle denkbare zenders en themakanalen en heeft ook de mogelijkheid om vanuit de applicatie een Twitter-berichtje te sturen. Het grote pluspunt is natuurlijk dat deze gids gratis is én push notificaties kan sturen. Bij TV Gids Pro zul je voor push-berichten de betaalde versie moeten aanschaffen.

De TVGids.nl van de omroepen biedt alle informatie in een overzichtelijke applicatie, al vind ik dat de toegang tot alternatieve zenders (zoals Frans, Duits en themakanalen) wel iets verbeterd zou kunnen worden. Je moet nu vrij veel handelingen uitvoeren om bijvoorbeeld even te kijken wat er op de BBC is. Kijk je vooral naar de mainstream-zenders, dan is TVGids.nl een bruikbare applicatie: geen reclame maar wel push notificaties, die op drie intervallen instelbaar zijn.

Info: TVGids.nl

• Ontwikkelaar: Rebel Technologies
  • Applicatie: TVGids.nl
  • Te koop via: App Store (nog niet beschikbaar)
  • Prijs: gratis
  • Bestandsgrootte: 2,2MB
De buitenlandse zenders bleken (voor mij) iets teveel verstopt in de applicatie. Ze zitten er wel degelijk in, achter een pijlknopje op het subtabblad Nederlands. Om naar anderstalige zenders te schakelen zul je dus steeds de roller (zie hieronder) moeten hanteren. Ik heb de conclusie daarom ook aangepast.

overige talen