Preview: VPRO Luisterpaal voor iPhone

Preview van Luisterpaal, de nieuwe applicatie van de VPRO waarmee je nieuwe bands en artiesten ontdekt via je iPhone. Er zijn bijna 30 albums aanwezig en het aanbod wordt voortdurend vernieuwd, zodat je nooit zonder nieuwe, onontdekte muziek zit.
Edward Neve - · Laatst bijgewerkt:

3voor12 luisterpaalZoals je vrijdag al hebt kunnen lezen, komt de VPRO met een Luisterpaal-applicatie voor de iPhone. Via de Luisterpaal kun je de nieuwste, door de redactie van de VPRO geselecteerde muziekalbums, beluisteren op je iPhone. De applicatie is ontwikkeld door Martijn Thé, in opdracht van de VPRO en is nu klaar voor de publieke lancering. Wij kregen, samen met een aantal andere betatesters, de applicatie al in handen. In dit artikel krijg je alvast een preview te zien van deze nieuwe Luisterpaal-app.

De Luisterpaal-website is in juni 2003 in het leven geroepen en is te vinden via de site van 3VOOR12, het multimediale platform van de VPRO voor popmuziek. Bezoekers vinden hier een aantal albums, waarvan de 3VOOR12-redactie vindt dat ze het op journalistieke gronden verdienen om gehoord te worden. De albums zijn volledig en geheel gratis te beluisteren. Dankzij de iPhone-applicatie kun je deze straks ook op je iPhone luisteren.

Gebruik

Net zoals op de website, is de applicatie eenvoudig in het gebruik. Na het opstarten krijg je een lijst met albums te zien (27 stuks), zoals die ook op dat moment op de Luisterpaal-website staan. Het klikken op een van die albums brengt je naar de tracklist van dat album, van waaruit je de verschillende nummers kunt aanklikken en daarna streaming kunt beluisteren. De kwaliteit is uitstekend (96 kbps) en de tracks zijn zowel over WiFi als 3G beschikbaar. Via GPRS gaat dit eventueel ook, maar dan duurt het wel wat langer voordat de nummers starten en moet er tussendoor ‘bijgebufferd’ worden.

De albums worden gemiddeld eens in de zeven dagen ververst, dus je zit niet snel zonder nieuwe muziek. Iedere keer als je de applicatie opstart wordt gekeken of er nieuwe albums beschikbaar zijn en worden deze zo nodig binnengehaald in de applicatie. Je zult niet snel Top 40-artiesten tegenkomen op de Luisterpaal, maar dat is juist het leuke eraan. De muziek varieert van hip-hop tot dance en van folk tot hardcore, alles komt zo’n beetje langs. Een handige manier dus om nieuwe muziek te ontdekken en bands of artiesten waarvan je het bestaan nog niet wist.

Toekomst

Voor de verdere ontwikkeling van de Luisterpaal-applicatie zijn nog wel wat leuke toevoegingen te bedenken. Zo zou het mooi zijn als je op Facebook, Twitter of Last.FM aan je vrienden kunt laten weten welk album of track je op dat moment aan het beluisteren bent. Of dat je een bepaald nummer zou kunnen delen via e-mail met daarin een link naar de Luisterpaal-website of de iPhone-applicatie zelf.
Wil je de nummers aanschaffen, dan zul je nu nog handmatig het nummer of album moeten onthouden en deze opzoeken in de iTunes Store. Een directe link vanuit de applicatie naar iTunes (mits het album daar beschikbaar is) zou daarom ook nog een goede aanvulling zijn.

Al met al is de Luisterpaal applicatie een succesvolle iPhone-vertaling van het concept zoals dat ook op de website wordt gebracht. Het is een goede manier om nieuwe muziek te ontdekken on-the-go en de kwaliteit van de geboden muziek is prima. Het toevoegen van een sociale component en bijvoorbeeld iTunes-links zou de applicatie wel nog wat completer maken.

3VOOR12

Mocht je trouwens meer willen weten over 3VOOR12 en geïnteresseerd zijn in nieuwe muziek, dan is het de moeite waard om ook eens een bezoekje aan de 3VOOR12 website te te brengen. Hier vind je naast veel muziekinformatie, ook nog twee digitale televisiekanalen (een clipzender en een concertzender), verschillende radiokanalen (van punk tot roots tot indie tot metal) en bovendien een wekelijks live-event, genaamd 3VOOR12 Radio Live. Ook is de 3VOOR12 redactie te volgen via Twitter.

De Luisterpaal-applicatie is ingediend bij Apple en zal dus binnenkort (gratis) verkrijgbaar zijn in de App Store.

Met dank aan de VPRO voor het beschikbaar stellen van de applicatie.

De VPRO Luisterpaal-applicatie is vanaf nu beschikbaar in de App Store: VPRO Luisterpaal.