Apple en uitgevers aangeklaagd voor prijzen in iBooks

Apple en een aantal grote Amerikaanse uitgever zijn aangeklaagd. Door prijzen in iBooks vast te stellen staan ze klanten en innovatie in de weg.

iBooks-winkelDe Nederlandse iBooks-winkel bevat naast een paar kleine klassiekers weinig interessants, maar in Amerika draait de winkel op volle toeren. Oude en nieuwe boeken worden daar aangeboden via een vast prijssysteem zoals we ook kennen van de App Store. Dat laatste is advocatenbureau Hagens Berman het niet mee eens. Door prijzen vast te stellen sta je innovatie in de weg, zo claimt het bureau. Reden voor een rechtszaak tegen Apple en een aantal boekuitgevers die via iBooks verkopen.


De afspraken die gemaakt zijn om prijzen in de iBooks-winkel vast te stellen zijn volgens de aanklager oneerlijk. Ze hebben ervoor gezorgd dat boekenprijzen omhoog zijn gegaan, een ontwikkeling die de consument niet dient. De vergelijking wordt getrokken met Amazon’s Kindle, waarop boekenprijzen net als in de winkel fluctueren. Omdat de de prijzen in iBooks met zoveel uitgevers vastgelegd zijn, is er sprake van een oneerlijke ontwikkeling. Hagens Berman zegt het volgende:

Een groot economisch voordeel van E-Books is de mogelijkheid om de distributiekosten van boeken massaal te verlagen. Maar uitgevers waren zich er snel van bewust dat als de markt snel bleef groeien, dat dit zou leiden tot lagere consumentenprijzen en klantentevredenheid. Dit zou het huidige winstmodel en de gemaakte marges in de weg staan. Bedreigd door eBook-technologie die hun inefficiëntie en verouderde business model in de weg stonden, besloten verschillende uitgevers om met Apple samen te werken. Samen coördineerden zij hun activiteiten om terug te vechten, in een poging om prijs vast te zetten en innovatie in de weg te staan. Deze grote boekuitgevers en Apple waren succesvol.

Klanten betalen in de iBook-winkel een vast bedrag voor boeken – waarvan Apple dertig procent ontvangt. Boeken voor Amazon’s Kindle fluctueren daarintegen in prijs, afhankelijk van het succes en hoe oud het boek is. Dit model is volgens Hagens Berman het enige voorbeeld van een klantvriendelijk systeem, iets dat Apple zo snel mogelijk zou moeten gebruiken.

Informatie

Laatst bijgewerkt
10 augustus 2011 om 11:02
Categorieën
Apple, Apps

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.