Arie-Wubbo (review): boek met soundtrack en iPhone-app

Arie-Wubbo is een roadmovie in de vorm van een boek en app. Het boek beschrijft de ervaringen van Arie-Wubbo, een succesvol ondernemer die zichzelf leert kennen tijdens een wereldreis.

arie-wubbo-coverArie-Wubbo is iets bijzonders: dit is het eerste Nederlandse boek met een soundtrack en een iPhone-app. De hoofdpersoon van het boek is vernoemd naar het illustere duo Arie Ribbens en Wubbo Ockels en is succesvol ondernemer. Toch is Arie-Wubbo niet gelukkig: hij loopt al jaren rond met een knoop in zijn maag en besluit het roer om te gooien. Hij ruilt zijn gloednieuwe auto in voor een meisje met één been en twaalf vingers. Hij ruilt zijn riante villa in Tilburg voor een huifkar met pratend paard en trekt daarmee de wijde wereld in. Een realistisch verhaal neerzetten was niet het doel van auteur Miel Blok: op elke pagina kom je wel absurde gebeurtenissen tegen die écht niet kunnen.

Zoals het al genoemde pratende paard of het moment waarop Arius-Wubbus met een tafelkleed om zijn schouders wordt binnengehaald op het Oktoberfest in München, als aartsbisschop van Maarhees. Arie-Wubbo is dan nog maar net begonnen aan zijn reis, die hem naar Roemenië zal voeren, waar hij zijn droomvrouw Adriana hoopt te ontmoeten. Uitgeverij VL&DB zorgde voor de realisatie van het boek en de bijbehorende app.

arie-wubbo-boekWat op het eerste gezicht een absurd reisverhaal lijkt, blijkt bij nadere beschouwing toch een dubbele bodem te hebben. Arie-Wubbo komt op zijn reis allerlei personages tegen, die staan voor menselijke eigenschappen en tekortkomingen. Zo word je ook als lezer eraan herinnerd dat je niet perfect bent. Je comfortabele leventje achter je laten en je neus achterna reizen, is iets wat veel mensen diep in hun hart zouden willen. Een vaste baan, partner, hypotheek of kinderen houden je tegen. Arie-Wubbo laat zien dat het wél kan en steekt er onderweg een hoop van op.

Tijdens het lezen van het boek krijg je de indruk dat auteur Miel Blok (HBO Voorlichting, nu werkzaam als copywriter) zich graag vereenzelvigd met Arie-Wubbo. Voor beide mannen is Tilburg het centrum van het heelal en Miel noemt zichzelf ‘Arie-Wubbo’ als hij incheckt op allerlei locaties in Foursquare, wellicht om meteen ook een beetje de indruk te wekken dat de hoofdpersoon echt bestaat. Uiteraard heeft Arie-Wubbo ook zijn eigen fanpagina op Facebook.

tagcloud arie wubboMaar iPhoneclub is geen literaire boekenblog, dus het is hoog tijd om het over de app te gaan hebben. De iPhone-app dient als smaakmaker voor het boek, maar de iPhone is ook handig om bij de hand te hebben als je aan het lezen bent. In de tekst staan QR-codes waarmee je nummers uit de bijbehorende soundtrack kunt starten. De benodigde QR-lezer zul je wel zelf moeten installeren, want die zit niet in de app. De Arie-Wubbo-app bevat een tagcloud met belangrijke begrippen (uiteraard ook Tilburg), die je doorsturen naar fragmenten uit de tekst. Zo kun je met alleen de app in de hand al een behoorlijk deel van het boek lezen, voorzien van soundtracks die je met de Play-knop kunt starten zodra je het betreffende fragment begint te lezen. De app bevat ook de complete hoofdstukken uit het boek, een lijstje met alle nummers, een link naar Arie’s blog, een knop om het boek te kopen en een lijstje met Events. Wij kregen een reviewexemplaar van het papieren boek: een compact maar zwaar uitgevoerd boekje met achterin een cd met alle nummers van de soundtrack. Leuk om cadeau te doen, maar mocht je het boek helemaal in de app willen lezen, dan kan dat ook.

De ambities bij dit boekproject lagen nogal hoog: een gedrukt boek, een e-book, een soundtrack en een app. Toch heeft elk onderdeel evenveel aandacht gekregen. De soundtrack bevat professioneel gemaakte muziek (door Joep van Son en Jelle van Veenen), afgestemd op het verhaal. De app is simpel maar functioneel, met één hoofdscherm die je doorverwijst naar de diverse onderdelen.

arie-wubbo-cdArie-Wubbo laat mooi zien hoe je tegenwoordig een boek zou kunnen maken: met allerlei multimediale onderdelen die op elkaar zijn afgestemd en een auteur die actief bezig is om zijn ‘project’ te promoten via een website, blog, Facebook-pagina en Twitter-account. De grote afwezige in het verhaal is auteur Miel Blok zelf. Misschien verschuilt hij zich liever achter zijn alter-ego, maar een video-interview met de auteur of wat meer achtergrond over zijn beweegredenen om zo’n boekproject aan te pakken, zouden hem wat menselijker en toegankelijker maken. Nu draait alles wel erg om Arie-Wubbo, een figuur die je in de loop van het boek best gaat waarderen, maar die door zijn onrealistische belevenissen meer in de categorie ‘stripfiguur’ blijft hangen.

Info: Arie-Wubbo

Je kunt Arie-Wubbo uiteraard ook als boek kopen, onder andere bij Bol.com: als boek met soundtrack (€18,50), als boek met CD (€22,50) of als ebook (€8,50).