iPhone-kopers gedwongen om accessoires aan te schaffen

Uit verschillende AT&T Stores komt het bericht dat iPhone-kopers onder druk worden gezet om extra accessoires te kopen. Het wordt veroorzaakt door het beloningssysteem van de verkopers bij AT&T.

Slechte verkoperVolgens AppleInsider is de iPhone binnen vier tot zes weken ook verkrijgbaar bij Best Buy in de VS. Dat is goed nieuws voor mensen die niet in de buurt van een AT&T Store wonen, want de telefoonwinkels van deze mobiele operator roepen met dubieuze verkooptactieken nogal wat irritatie op. De nieuwste truc is om iPhone-kopers te dwingen accessoires te kopen.


Op dit moment heeft Best Buy al een Mac-hoek in een aantal winkels, net zoals de MediaMarkt. Daarnaast zal de iPhone waarschijnlijk ook verkrijgbaar zijn bij andere electronicazaken die AT&T-abonnementen verkopen.

Eerder dook er al een mysterieuze productpagina voor de iPhone op bij Best Buy en de Canadese tak van de winkelketen beweerde al dat ze vrijwel zeker de iPhone zullen verkopen. Op dit moment is de iPhone alleen te koop via de Apple Store en de AT&T-telefoonwinkels, maar vooral over de laatstgenoemde zijn er nogal wat klachten. Zo was er eerder al het probleem dat winkelpersoneel de iPhone niet wilde demonstreren, dat klanten een BlackBerry kregen aangesmeerd en volgens de meest recente berichten zelfs worden gedwongen om accessoires te kopen.

Drie getuigen meldden hetzelfde probleem. Bij University Village in Seattle zei een winkel dat klanten bij aankoop van een iPhone ook twee accessoires moesten aanschaffen, die niet zonder boete mogen worden teruggebracht of omgeruild. De verkoper probeerde zelfs een extra oplader aan te smeren, omdat hij beweerde dat er geen lader bij de iPhone was meegeleverd.
In Hawthorne California zei de winkelmanager dat klanten verplicht zijn om een ‘bundel’ accessoires te kopen. De 4GB iPhone-bundel kostte maar liefst $650 en de 8GB iPhone-bundel $750. Terugbrengen mocht alleen de volgende dag. Bij een derde winkel in Pike Street, Seattle moesten klanten $60 extra accessoires kopen (een case en een autoadapter). Zag je daar vanaf, dan kreeg je een voucher mee naar huis met de belofte dat de iPhone “ergens volgende week” zou worden toegestuurd. Bij een vierde AT&T Store aan Broadway in New York werd hetzelfde geprobeerd, maar ze stopten ermee toen iemand het personeel duidelijk maakte dat de maatregel illegaal was. Ook de winkel aan 4th Street in Santa Ana had een ‘speciale aanbieding’ bedacht om extra spullen te slijten: de iPhone was uitverkocht, mar klanten konden een iPhone kopen en zouden die binnen twee werkdagen krijgen toegestuurd. Op voorwaarde dat ze drie accessoires afrekenden.

Het probleem blijkt het personeelsbeleid van AT&T, zo schrijft Gizmodo. Als een verkoper niet tussen de $60 en $65 aan accessoires en tussen de $20 en $30 aan extra’s per telefoon verkoopt, loopt hij (of zij) het risico om te worden ontslagen. Het maakt daarbij niet uit of de klant de accessoires de volgende dag alweer terugbrengt. De verkoper verdient 6 cent per verkochte dollar. Regionale verkoopmanagers zouden zelfs weddenschappen organiseren over het aantal verkochte accessoires.

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.