Onderliggende techniek van Safari krijgt 3D-ondersteuning

Webkit, de onderliggende technologie van de browser van je iPhone heeft een update gekregen. Deze ondersteunt het gebruiken van 3D technieken voor spellen, navigatie of datavisualisaties.

webGL op de iPhoneVoor de technologie die gebruikt wordt in Safari, de browser van Apple, is een open-source-update uitgekomen. De technologie die een update heeft gekregen is WebKit, de browser engine van Safari en talloze andere webbrowsers. De ontwikkelaars van WebKit hebben ondersteuning voor WebGL toegevoegd, waardoor het mogelijk wordt gebruik te maken van 3D-technieken zonder dat er externe plugins nodig zijn. Safari zou hiermee de mogelijkheid kunnen krijgen om games direct vanuit je browser te spelen, zonder dat hiervoor de App Store nodig is.


Door het gebruik van de techniek van Webkit zijn externe plugins zoals Adobe Flash of Microsoft Silverlight niet meer nodig. De games zouden met deze nieuwe open source-mogelijkheid beperkt zijn aan de hardwarecapaciteiten van de iPhone. Hoe beter deze gaan worden, hoe beter de games op de iPhone zullen worden. Maar de technologie hoeft natuurlijk niet alleen van toepassing te zijn op games; het kan ook complete navigatie-applicaties of datavisualisatieschema’s genereren.

De makers van Webkit hadden eerder deze zomer ook al een toevoeging gedaan aan WebKit. Dit was de ondersteuning voor het positioneren van pagina’s in 3D. Denk hierbij aan de Coverflow-functie van Apple zelf. Apple heeft deze update direct geïntegreerd vanaf iPhone 2.0 in de Safari 4.0 browser. Hoe lang gaat het duren voordat deze update op de iPhone beschikbaar is? De WebGL-update komt in het begin van 2010 uit en zou Apple in staat moeten stellen om voor de lancering van de nieuwe iPhone deze techniek geïntegreerd te hebben. Wat denk jij? Gaan we deze techniek snel terugzien in de iPhone?

Bron: AppleInsider

Informatie

Laatst bijgewerkt
15 september 2009 om 15:49
Categorie
Apps

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.