Nepversie nrc.next bekritiseert werkomstandigheden iPhone-fabrieken

Een nep-versie van nrc.next uit kritiek op de arbeidsomstandigheden in de Foxconn-fabrieken van Apple. In augustus bleken de omstandigheden juist te zijn verbeterd.

Nrc.nep teaserOp diverse treinstations in Nederland werd op maandag 10 september een nepversie van ochtendkrant nrc.next uitgedeeld. Op de achterkant van deze krant is een advertentie voor Facetime gedrukt, waarin de werkomstandigheden in de Chinese fabrieken wordt bekritiseerd. De advertentie roept lezers op om de fabrieksmedewerkers in China extra motivatie toe te schreeuwen via Facetime. In augustus 2012 bleek de situatie bij Foxconn overigens te zijn verbeterd.


De omstandigheden in de Foxconn-fabrieken kwamen begin 2012 in het nieuws, toen The New York Times in een uitgebreid artikel kritiek uitte op de werksituatie. Personeel zou zeven dagen per week werken en moeten slapen in overvolle zalen. Later bezocht het Amerikaanse televisieprogramma ‘This American Life’ ook de fabrieken, maar hiervan bleek de verslaggeving te zijn verzonnen.

Apple zette zich na de kritiek samen met Foxconn in om de situatie in de fabrieken te verbeteren. De salarissen werden verdubbeld en personeel zou niet langer meer extreem hoeven overwerken. Dit leidde volgens recente rapporten inderdaad tot verbeterde werkomstandigheden.

Wij hebben Apple gevraagd om een reactie op de nep-advertentie, maar hebben nog geen reactie ontvangen. Nrc.next-hoofdredacteur Rob Wijnberg stelt het volgende tegenover iPhoneclub:

Wij vinden het een groot compliment dat we zijn gepersifleerd, we vinden dat ze de krant knap hebben nagedaan en we hebben niks met de inhoud te maken. Oftewel: we staan niet ‘achter’ de inhoud van de krant. Die is geheel voor hun rekening. nrc.nept is een politieke campagnekrant, nrc.next niet.

Nrc.next probeert inmiddels online duidelijk te maken dat het gaat om een persiflage.

Achterin de uitgedeelde nrc.next wordt verklapt dat het om een nepversie van de krant gaat. In de krant vind je idealistisch nieuws, dat een beeld moet geven van hoe het er volgens de makers ook uit kan zien. Volgens NOS op 3 zijn er 175.000 exemplaren gedrukt, die zijn uitgedeeld om ruim 60 locaties.

Nrc.nep Facetime

Reacties: 24 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.