De afgelopen jaren gaf Apple na kerst altijd apps, muziek, films en boeken weg. Tijdens de iTunes 12 Dagen Cadeaus-actie keken we elke dag uit naar het volgende cadeautje. Dit jaar is er wat onduidelijkheid of de actie uberhaupt doorgaat.
Hoe zit het nu eigenlijk en hoe groot is de kans dat Apple alsnog voor kerstman speelt? Daarom 5 vragen over de iTunes 12 Dagen Cadeaus.
Wat is iTunes 12 Dagen Cadeaus?
Apple geeft elk jaar vanaf eind december gratis apps, muziek, films en boeken weg. Elke dag vanaf 26 december tot en met 6 januari is er een cadeautje, die je gedurende 24 uur gratis kunt downloaden. Voorheen zaten er speelfilms, korte films, muziekvideo’s, afleveringen van tv-show, apps, games en boeken in het aanbod. Het werkt als een verlate adventskalender: wat het cadeautje is blijft geheim tot dat dag zelf. Bij de actie hoort een iOS-app, waarmee je dagelijks het cadeautje virtueel kunt ‘uitpakken’.
Dit jaar geen 12 Dagen-actie?
Er zijn geluiden dat Apple dit jaar geen iTunes 12 Dagen-actie organiseert. Die suggestie werd een paar dagen geleden al gewekt door Arron Hirst van RazorianFly. Hij constateerde dat Apple vorig jaar de bijbehorende app al op 9 december beschikbaar stelde in de App Store. Inmiddels is het 18 december en de bijgewerkte app is er nog steeds niet. Slaat Apple dit jaar de iTunes 12 Dagen-actie over? Het lijkt er misschien wel op, maar Apple heeft nog even de tijd. Pas op 26 december (Boxing Day) hoeft het eerste cadeautje te worden weggegeven.
Misschien heeft Apple door alle nieuwe producten die ze in 2014 hebben aangekondigd en door de nasleep van iOS 8-problemen gewoon geen tijd gehad om de app nu al uit te brengen en verschijnt ‘ie de komende dagen vanzelf. Maar er is nog een extra aanwijzing dat het feest dit jaar misschien toch niet doorgaat: vorig jaar gaf Apple op 16 december al een voorproefje weg. Die datum is inmiddels gepasseerd, zonder dat er iets is aangekondigd.
Waarom zou Apple het anders aanpakken?
Het is best mogelijk dat Apple het dit jaar iets anders aanpakt. Tim Cook zit aan het roer en heeft vooral dit jaar zijn stempel gedrukt op een aantal vaste Apple-tradities. Apple sloeg Black Friday en Cyber Monday grotendeels over, omdat ze zich wilden focussen op donaties voor aidsonderzoek. Sinds Cook CEO is, worden er stapsgewijs veranderingen doorgevoerd: Apple-topmensen treden wat vaker naar de voorgrond in interviews en er is ook wat meer openheid. Apple biedt sneller excuses aan bij problemen en geeft ook vaker een kijkje in de keuken. Of het afschaffen van de 12 Dagen Cadeaus nou een grote strategische beslissing is, daar kun je natuurlijk lang over discussiëren. Maar Cook lijkt wel bezig om zijn stempel op Apple te zetten, door het afschaffen van bestaande tradities en het invoeren van nieuwe.
Wat zegt Apple zelf?
Apple heeft zelf nog geen opheldering gegeven of de iTunes 12 Dagen Cadeaus-actie dit jaar doorgaat. Daarom hebben we zelf maar even bij Apple geïnformeerd hoe het ervoor staat, maar intern is er nog geen informatie over bekend. We laten weten zodra er meer bekend is!
Wat gaf Apple eerder weg?
Om een indruk te geven wat Apple in voorgaande jaren weggaf:
- Live-album van de Rolling Stones: 6 januari 2014
- Drie minifilmpjes van Verschrikkelijke Ikke: 4 januari 2014
- Live-singles van Caro Emerald (NL) en Stromae (BE): 3 januari 2014
- Boek Vleermuisman van Jo Nesbø: 2 januari 2014
- Spelletje Rayman Jungle Run: 1 januari 2014
- Single van Zweedse dj Avicii: 31 december 2013
- Kinderspelletje Toca House: 29 december 2013
- Gratis boek De Vliegeraar van Khaled Hosseini: 28 december 2013
- Spelletje Tiny Thief: 27 december 2013
- Justin Timberlake mini-album: 26 december 2013
- Single van Lorde: voorproefje op 16 december 2013
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Lol ik zat er net naar te kijken en had de oude app weer op mijn foon gezet maar er gebeurt niet veel.
Ik zat er ook naar uit te kijken, hopelijk gaat het wel gebeuren en laat apple zich weer van zijn beste kant zien.
Ik zit al een paar dagen te kijken als hij er nog niet is.hopelijk komt hij dit jaar.
Ook hier geen bericht binnen gekomen.
En hij staat er zeker al een halfjaar op!
Dit jaar al een album van U2 gekregen.
Als ik het goed heb begrepen bood Apple deze actie niet eens in de VS aan. Ik vermoed dat Apple inmiddels tevreden is met het resultaat in de afgelopen jaren (genoeg nieuwe klanten aangetrokken) en/of de kosten niet meer opwegen tegen de baten. Het was immers nooit bedoeld als een cadeau, maar een reclamestunt.
Jammer vind ik het wel, ik ben altijd wel zeer tevreden geweest met de cadeaus, ik heb er altijd wel iets aan gehad.
Ze geven nu toch elke week een app weg?
Vond het de laatste jaren toch al geen succes, allerlei mini-albums van artiesten die maar net je smaak moeten zijn…
Misschien heeft iemand bij Apple de onaflatende stroom verongelijkt gezeur die op deze site werd uitgebraakt na elke bekendmaking van een cadeau eens door Google Translate gegooid… En dan kan ik ze geen ongelijk geven dat ze er niet meer aan beginnen.
Gelukkig, geen goedbedoelde rotzooi dit jaar !
Ze worden steeds meer gierig begin steeds meer een hekel aan het bedrijf appel te krijgen. Overal willen ze geld voor zien bahbah
Ik vroeg me ook al een poosje af hoe het nu zat met de 12-dagen actie van Apple. Maar vandaag las ik ergens anders dat Apple de laatste tijd al veel grote acties heeft gehad: Black Friday, Cyber Monday (in Amerika schijnen ze wel degelijk grote kortingsacties te hebben gehad) en natuurlijk operatie (RED), daar schijnen ze in totaal 100 miljoen aan te hebben gegeven, uit eigen middelen en de opbrengst van de speciale apps. Op dat moment was het mij eigenlijk al duidelijk dat er dit jaar geen 12-dagen actie zal zijn.
Vorige jaar een prima cadeau de home alone film! Staat nog op me iPad en toestel haha! Hup Apple zet de traditie voort 12 dagen app terug!
Tsjonge, tsjonge …
“Think different”.
Als Apple dit jaar niet aan de ’12-dagen’ doet, dan is dat zo.
Jammer, maar helaas.
Apple is niet verplicht om dit elk jaar opnieuw te doen.
Het was tot nu toe een aardig gebaar richting klanten, maar dit jaar slaan ze over. En het leuke is, dat ze dat zelf mogen bepalen, haha.
Ja welk bedrijf niet?