ING-app voorzien van stemherkenning en Touch ID-betalingen

Wat is jouw code voor mobiel bankieren? Niet hardop zeggen, maar de kans is groot dat je hem vergeten bent. De ING-app maakt het onthouden ervan gelukkig overbodig met stemherkenning en het bevestigen van betalingen met je vingerafdruk.
Lars Paymans -

ING Bankieren Touch ID
De iOS-app van ING is vandaag weer een stuk gemakkelijk in gebruik geworden. Zo kun je nu je vingerafdruk gebruiken om betalingen te bevestigen en met stemherkenning inloggen en betalen. Die mobiele pincode die je altijd vergeet heb je nu dus bijna niet meer nodig.


Zodra je de nieuwe versie installeert (die eerder al aangekondigd werd) krijg je meteen een snelle rondleiding van de nieuwe functies die aan de ING-app toegevoegd zijn. Voordat je met je stem in kunt loggen en betalen dien je dit nog wel even te activeren in de Instellingen. Dit doe je door het zijmenu te openen, naar Instellingen te gaan en vervolgens Stemherkenning op actief te zetten.

Inloggen en betalen met je stem

Een digitale spraakassistent helpt je vervolgens bij het instellen van stemherkenning. Dit gaat gelukkig heel gemakkelijk, het enige wat je hoeft te doen is een zin die op je iPhone-scherm verschijnt uitspreken, zodat de app de kenmerken van je stem kan opslaan. Hierna kun je jouw stem gebruiken om bij de ING-app in te loggen en betalingen uit te voeren.

Nu ook betalen met Touch ID

Als je in een openbare ruimte zit of gewoon liever niet tegen je smartphone praat, is de vingerafdruk-ondersteuning ook weer wat verder uitgebreid. We konden met de Touch ID-sensor al inloggen, maar om een betaling te bevestigen was het altijd nog verplicht om je mobiele pincode in te vullen. Dat is na deze update niet meer nodig, wat de mobiele pincode dus zo goed als overbodig maakt. Gelukkig maar, want er zijn al genoeg wachtwoorden en codes die we moeten onthouden.

Let op: het gaat om de Nederlandse ING-app. De Belgische ING-app heeft op dit moment nog geen update.

Tipgever: @HooijmansNL

Reacties: 32 reacties

  1. Toch vind ik het raar dat het zo lang duurt voordat een bedrijf zoals ing, wat voorop wil staan in technologische ontwikkelingen eindelijk is een keer Touch ID betalingen implementeert wat letterlijk een paar regels code is.

  2. Mooi dat ING zo vooruitstrevend is met het toepassen van deze technieken. Dit trekt toch wel klanten. Ik zit zelf bij die andere oranje bank die er minder vaart achter heeft zitten. Ik ga nu in een hoekje zitten huilen en wachten op iPhone 6 support 🙁

  3. jaloers! (rabo klant)

  4. Mooi dat ING zo vooruitstrevend is met het toepassen van deze technieken in de app. Dit trekt toch klanten. Ik zit zelf bij die andere grote oranje bank die er wat minder vaart achter heeft zitten *gaat in een hoekje zitten huilen en wachten op iPhone 6 support 🙁 *

  5. @Martin: ING is inderdaad erg goed bezig met de mobiele apps, ben ook erg tevreden zelf als ING klant.

  6. Awesome! Zat er al op te wachten, om betalingen met Touch ID te kunnen autoriseren. Super gewoon. 🙂

  7. Jaloers! Kunnen ze bij SNS Bank nog wat van leren. (Nog niet eens een NFC pinpas)

  8. TOPP! Touch ID werkt erg goed in de app, enig puntje dat ik nog heb is het instellen dat je alleen met touch id kan inloggen aangezien je als nog met pincode kan inloggen als je touch id aan staat. Nog niet helemaal handig vindik

  9. Let wel op dat dus iedereen die met zijn /haar vinger jouw telefoon kan openen dus ook betalingen kan uitvoeren nu! ING waarschuwt daar ook netjes voor, maar het is goed om je dat expliciet bewust van te zijn!

  10. @Martin: hopelijk zien ze dit gemis in bij de Rabo en komt er snel een update zodat we de app met een vingerafdruk kunnen openen

  11. Ook jaloers (ABN/ARMO)!!

  12. Het is veel makkelijker om iemand te dwingen zijn vinger op de knop te leggen dan z’n code prijs te geven.
    Als ik een dief zou zijn, zag ik mogelijkheden.
    Nu niet 🙂

  13. @A. Haas: Onzin. Als iemand jou kan dwingen jouw vinger erop te leggen, kan hij je ook dwingen je code in te voeren.

  14. Helemaal top ING! WOO!

  15. Origineel geplaatst door A. Haas
    Het is veel makkelijker om iemand te dwingen zijn vinger op de knop te leggen dan z’n code prijs te geven.
    Als ik een dief zou zijn, zag ik mogelijkheden.
    Nu niet 🙂

    Ik zie dat je geen dief bent en dat pleit voor je… Want als je iemand dwingt iets over te maken dan ehh… is meteen ook de tegenrekening en dus de dader bekend. Niet zo handig dus…

  16. Inderdaad is de Touch-ID wel handig bij de ING-app. Heb inmiddels de update ook gedownload en ook de stemherkenning werkt goed. Je kunt nu met je stem inloggen, geld overmaken, saldo inzien en dergelijke. Of het zinvol is, is nog maar de vraag. Ik denk dat je financiële transacties met je stem alleen thuis kan doen. Kan me niet voorstellen, dat iemand in het openbaar of op zijn/haar werk de ING-app betalingsopdrachten gaat geven met zijn/haar stem.

  17. Dit werkt zó goed! 😀

  18. Jammer nog geen Apple watch ondersteuning.

  19. Heb zowel ABN als ING en moet zeggen dat dit echt zo veel makkelijker is dan die van ABN. Bij grote bedragen of nieuwe overboekingen moet ik weer dat kastje bij pakken en die heb ik niet altijd bij me. Erg irritant.

  20. Zojuist ingesteld, collega van mij neemt de zelfde toonhoogte aan met zijn stem en komt gewoon ingelogd

  21. Helemaal top ING!

  22. Why, oh why zitten we bij ABN nog aan die verdoemde Reader vast?! Hopelijk worden ze snel wakker daar in Amsterdam.

  23. Voor een keer lopen we hier in Vlaanderen eens voor op de Hollanders.

    De ING app ondersteunt betalen met Touch-ID hier al zeker een half jaar. Gebruik hem bijna dagelijks.

  24. Okee…. Nice, nu maar wachten op Apple Pay en Apple Watch support

  25. Origineel geplaatst door Kevin: Zojuist ingesteld, collega van mij neemt de zelfde toonhoogte aan met zijn stem en komt gewoon ingelogd

    ‘Geinig’, ik zie een hele nieuwe carrière voor Robert Paul (en zijn vakgenoten) in het verschiet liggen…

    Is iig geen goeie app dus voor BNers die vaak geïmiteerd worden 😏

  26. Origineel geplaatst door bartje
    Voor een keer lopen we hier in Vlaanderen eens voor op de Hollanders.
    De ING app ondersteunt betalen met Touch-ID hier al zeker een half jaar. Gebruik hem bijna dagelijks.

    Volgens mij kon je alleen inloggen met Touch ID in Belgie en had je voor betalingen nog steeds de code nodig, of is dat al veranderd? In Nederland kun je inloggen en nu ook betalen met je vinger.

    Ik zie trouwens wel dat ze een beperking hebben ingevoerd. Je kan alleen naar rekeningen in je adresboek overmaken, bekende rekeningen dus.

  27. @Kevin: Weet je zeker dat je inloggen met je stem bedoelt? Bedienen van Inge met je stem dat is niet aan je eigen stem gebonden. Inloggen en verzenden van betalingen wel uiteraard. Groet, Roy, ING Webcare team

  28. Origineel geplaatst door Kevin
    Zojuist ingesteld, collega van mij neemt de zelfde toonhoogte aan met zijn stem en komt gewoon ingelogd

    Tuurlijk. #trollalert

  29. Afgezienvan het feit dat de ING bij uitstek een bank is met graaiers hebben ze hun app goed voor elkaar. Is ook de enige reden dat ik bij deze bank blijf. Trieste motivatie dat snap ik 🙁

  30. Origineel geplaatst door Ed
    Jammer nog geen Apple watch ondersteuning.

    En daar maken ze juist zo trots reclame voor met die Hasselhoff-lookalike met KITT-replica. Is dat dan Android Wear? Want ze hebben het over “je smartwatch”…

  31. Ben ik de enige die de optie mist om acceptgiro’s in te scannen?

  32. Origineel geplaatst door Kevin
    Zojuist ingesteld, collega van mij neemt de zelfde toonhoogte aan met zijn stem en komt gewoon ingelogd

    OEPS!