Apple haalt 2,3 procent marktaandeel in West-Europa

Apple heeft vorig jaar in West-Europa 4,4 miljoen iPhones verkocht en heeft nu een marktaandeel van 2,3 procent, zo blijkt uit cijfers van IDC.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

iphone statistiekenAls je in je directe omgeving rondkijkt lijkt het misschien alsof toch wel minstens één op de tien mensen een iPhone heeft. Maar de werkelijkheid is anders: in 2008 haalde de iPhone een marktaandeel van 2,3 procent in West-Europa. Het blijkt uit cijfers van IDC, die ook berekende dat Apple in 2008 4,4 miljoen iPhones heeft verkocht. Dat is 2,3 procent van de iPhones die wereldwijd over de toonbank gingen.

De IDC European Mobile Phone Tracker leverde een hoop cijfers op. Zo werden er in het vierde kwartaal van 2008 53,6 miljoen toestellen verkocht en dat is 13,5 procent minder dan in het vierde kwartaal van 2007. Het vierde kwartaal was het slechtste ooit. Volgens research manager Francisco Jeronimo heeft dat met een aantal factoren te maken: weinig vraag van eindgebruikers, valutaschommelingen en beperkte kredietmogelijkheden.

Nokia is nog steeds marktleider, vooral dankzij ‘traditionele’ mobieltjes. Bij de smartphones deed vooral de Nokia E71 het goed. Het marktaandeel in 2008 was 39,8%.

Samsung steeg van 21,9 naar 25,5 procent maar had wel te kampen met lagere marges. Touchscreentelefoons zoals de Samsung F480 en convertente telefoons zoals de Omnia i900 bleken de reddingsboei. Ook midrange-cameratelefoons zoals de J700 en E250 deden het goed. Samsung gaat zich daar in 2009 op focussen. Het marktaandeel in 2008 was 25,5%.

Sony Ericsson bleef op de derde plaats staan in West-Europa, maar zakte wereldwijd weg naar plek 4. IDC wijdt het aan een ongunstige productmix. Het bedrijf investeert om het huidige marktaandeel van 14,9% op te krikken met meer geïntegreerde entertainmenttelefoons en diensten als PlayNow. Het marktaandeel was 14,9% in 2008.

LG kreeg te maken met een teruggang in West-Europa. Nieuwe toestellen als de LG KC910, KP500 en KS360 deden de vraag in het vierde kwartaal wel weer toenemen. Digitale convergentie staat op het programma en dat zal leiden tot 10 nieuwe modellen met een mix van besturingssystemen: Windows Mobile, Android en LiMo, veelal met touchscreen. Met een marktaandeel van 5,4% staan ze op nummer 4.

Motorola‘s marktaandeel is nog nooit zo laag geweest: er werden 75,6% minder toestellen verkocht vergeleken met voorgaande jaren. IDC denkt dat het moeilijk wordt voor Motorola om voor 2013 de oude marktpositie terug te krijgen. Overleven zal de komende jaren de grootste uitdaging worden.

Apple staat op nummer 6 met – zoals gezegd – een marktaandeel van 2,3 procent in 2008. De meeste toestellen werden in het derde kwartaal verkocht. Ook bij Apple was er een wat moeilijker vierde kwartaal (1 miljoen stuks verkocht). IDC is bang dat het gebrek aan een productportfolio met meerdere toestellen Apple de komende kwartalen in de weg gaat zitten. Toch was Apple het succesverhaal van 2008, vindt IDC.

Marktonderzoeksbureau IDC had ook nog opbeurend nieuws te melden: de mobiele industrie maakt in West-Europa moeilijke tijden door, maar de gehele industrie zal de financiële crisis goed doorstaan. Er zal minder geld beschikbaar zijn voor netwerkinfrastuctuur, toestellen, chipsets en software, maar toch kan de industrie winst maken met mobiele applicaties en diensten. Groei is er vooral te halen in India en China, waar de penetratiegraad van telefoons nog onder de 50 procent ligt.

Via: IDC-persbericht
(West-Europa) en IDC-persbericht (Economic Downturn on Mobility)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 26 februari 2009, 18:16
Categorie Apple

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.