The Trace icon

Game van de Week: The Trace

The Trace is meer dan alleen een zoekspelletje: in deze game voor de iPhone en iPad moet je bewijs verzamelen om vervolgens zelf te bedenken wat er echt is gebeurd.

The Trace iconDe Britse ontwikkelaar Relentless Software doet hard zijn best om de gebruikelijke zoekspelletjes in de App Store een stuk intrigerender te maken. Dat zagen we eerder al in de games Murder Files en Enigma Express, waarna er nu ook een derde titel is uitgebracht. In The Trace speel je een detective die een mysterieuze moord in een autogarage moet oplossen door te zoeken naar bewijs en logische conclusies te trekken.

Je loopt in The Trace rond door driedimensionale ruimtes door te tappen en vegen. Met de juiste taps zoom je in op bepaalde objecten in de ruimte en met een simpele aanraking pak je relevante bewijsstukken op.

Naarmate je dit bewijs in een kamer ontdekt, zal de hoofdpersoon zich steeds meer dingen afvragen. Waarom liggen er glasscherven in de woonkamer? Van wie is het bloed op het raam? En heeft het slachtoffer wel of niet zelfmoord gepleegd? Al deze vragen worden verzameld in een speciaal menu, vanuit waar je met het gevonden bewijs probeert om een antwoord te verschaffen. Wil je weten waarom het licht in een kamer was uitgevallen? Dan veeg je de kapotte lamp naar deze vraag.

Voel je slim

The Trace bewijsHeb je genoeg bewijs gevonden om een situatie uit te leggen, dan krijg je in een filmpje te zien wat zich waarschijnlijk in een kamer heeft afgespeeld. Op deze manier krijg je gaandeweg steeds meer te weten over het plaatsgevonden voorval, zonder dat je daar ook maar één getuige voor hoeft te spreken. Je voelt je al snel ontzettend slim: het spel zit zo vernuftig in elkaar, dat je het idee hebt tegelijkertijd met de detective tot de juiste conclusie komt. Het voelt als een goede detectiveserie, waarin je zelf het denkwerk moet doen om verder te komen.

The Trace 2

Drie hoofdstukken

The Trace bestaat uit drie hoofdstukken, met in ieder één ruimte waar je moet ontdekken wat er heeft plaatsgevonden. Alle drie de hoofdstukken maken deel uit van een groter verhaal: hoe verder je komt, hoe groter het complot achter de moord blijkt te zijn. Dat draagt bij aan de algehele sfeer van de game, maar het lijkt er wel op dat het geheel wat kort is. Wij hadden na een avond spelen alledrie de hoofdstukken al uitgespeeld, waarna we na een wat simpel eindtekstje al weer helemaal klaar waren. Aangezien we de zaken al hadden opgelost, was er ook weinig reden om het spel direct nog eens te spelen.

The Trace 1

Concluse The Trace review

Je bent vrij snel klaar met The Trace, maar het spel laat een blijvende indruk achter. Door je niet alleen te laten zoeken naar voorwerpen in een omgeving maar ook conclusies te laten trekken, dwingt dit zoekspelletje ook om zelf na te denken. Een detectiveverhaal dat je vooral slim laat voelen. Perfect voor op je iPhone of iPad als je ook The Room en Phoenix Wright kon waarderen.

• Dwingt je om ook na te denken.
  • Fantastische sfeer.
  • 3D draagt iets bij.