Heavenstrike Rivals icon

Review: Heavenstrike Rivals (Game van de Week)

Heavenstrike Rivals is een gratis strategiegame van Square Enix die verrassend veel diepgang biedt. Met ook nog eens een prachtig, handgetekend ontwerp.

Heavenstrike Rivals iconJa, Heavenstrike Rivals is een nieuwe game van Square Enix, en nee, het spel heeft geen bizar hoog prijskaartje. In plaats daarvan kiest de uitgever met deze nieuwe game voor een freemium-aanpak. Dat zal sommigen wellicht afschrikken, maar geloof ons: Heavenstrike Rivals is een verrassend leuk spelletje.

Je speelt in Heavenstrike Rivals een kapitein, die op een grid steeds weer nieuwe troepen moet plaatsen. Je soldaten zetten iedere beurt langzaam een stap vooruit en vallen daarbij iedere vijand op hun pad aan. Ieder personage heeft een bepaald aantal aanvals- en levenspunten. Zodra één van je personages de overkant bereikt valt hij de vijandelijke kapitein aan. Verliest deze kapitein al zijn levenspunten dan heb je een potje gewonnen.

Heavenstrike Rivals screenshot 1

Het ziet er allemaal uit als een tactisch rollenspel, in de stijl van bijvoorbeeld Final Fantasy Tactics. Heb je echter een paar potjes gespeeld, dan wordt al snel duidelijk dat Heavenstrike Rivals eigenlijk meer een kaartspel is, met je troepen als kaarten. Met de daarbij horende strategieën. Iedere soldaat heeft naast statistieken ook bepaalde vaardigheden, die een potje volledig op zijn kop kunnen zetten.

Uitbreiden en levels

Heb je in het verleden Puzzles & Dragons, Brave Frontier of een andere Japanse freemium-game gespeeld, dan komt het progressiesysteem in Heavenstrike Rivals je waarschijnlijk bekend voor. In ieder potje krijg je nieuwe personages, die je aan je team kunt toevoegen en in level laat stijgen. Je hebt ieder potje een kleine kans om een zeldzaam spelfiguur te krijgen, maar je kunt ook edelstenen uitgeven om zeldzamere personages te ontsleutelen. Daarin zit gelijk ook één van de grootste verdienmodellen in Heavenstrike Rivals: deze juwelen vind je weinig, maar zijn via in-app aankopen aan te schaffen. Daarnaast kun je ook geld investeren in specifieke, krachtige personages, die je voortgang nog meer versnellen.

Heavenstrike Rivals screenshot 2

• Speelbaar zonder in-app aankopen te moeten doen
  • Het komt niet alleen aan op vechten, maar ook op slim denkwerk

• Meer een kaartspel dan een tactisch rollenspel

Conclusie Heavenstrike Rivals review

We hebben ongeveer een uur gespeeld en zijn niet echt op een harde betaalmuur gestuit. Je kunt inderdaad je proces versnellen of vergemakkelijken door echt geld uit te geven, maar Heavenstrike Rivals komt ook prima tot zijn recht als je er geen cent in steekt. Dat dankt het spel deels aan zijn diepgaande gevechtssysteem: verlies je een potje, dan kan je een volgende keer wellicht winnen met slim denkwerk.

28 februari 2015 om 12:22