Review: Zen Bound, een opzettelijk trage iPhone-game

Review van Zen Bound, de game waarbij je kunt ontspannen door touw rondom diverse houten objecten te wikkelen. Kom je tot volledige ontspanning of val je in slaap bij Zen Bound?

zen boundEr is al veel gezegd over Zen Bound, de ‘meditatieve’ game waarbij je een stuk touw rond een houten voorwerp moet wikkelen. Nu de game eindelijk in de App Store verkrijgbaar is, wilden we het niet zomaar afdoen met een kort nieuwtje. Er is namelijk iets bijzonders aan de hand: de game krijgt in de App Store alleen maar lovende kritieken. In de Amerikaanse App Store zijn al meer dan 60 reviews, vrijwel allemaal met 5 sterren. Zelfs de nuchtere Nederlanders (4 reviews) zijn unaniem enthousiast en geven 5 sterren. De game moet wel een heel aparte ervaring zijn: rustgevend, mooie graphics, iets waarbij je heerlijk kan wegdromen. Er zijn reviewers, die hopen dat de game niet in handen komt van ADHD-kids die alleen maar van snelle race- en actiegames houden en Zen Bound zullen afkraken met slechte reviews. Dat komt mooi uit: ik ben dan wel geen ADHD-kid, maar ik ben dol op actiespelletjes, zit altijd te multitasken en heb een aandachtsspanne van 30 seconden. Ga ik een zen-moment beleven of in slaap vallen tijdens Zen Bound?

Speelwijze van Zen Bound

Zen Bound is een spel, waarbij je een houten object moet ‘verven’ terwijl je een touw er omheen draait. Je speelt niet tegen de tijd. Sterker nog: je mag zoveel tijd nemen als je zelf wilt. Het eerste obstakel dat je moet nemen is de prijs: €3,99 is behoorlijk wat als je bedenkt dat veel ‘gewoon grappige’ iPhone-games uiteindelijk toch op de digitale vuilnisbelt terechtkomen. Er zijn inmiddels een hoop games die ik heb aangeschaft en eigenlijk nooit meer speel. De eerste regel in de handleiding van Zen Bound belooft in ieder geval al weinig goeds: Zen Bound is een spel dat draait om traagheid.

Bij het opstarten van de game krijg je het advies om een koptelefoon aan te sluiten. Dat komt goed uit, want met een voetbalwedstrijd en een juichende huisgenoot als achtergrondgeluid bereik ik natuurlijk nooit het zen-stadium.

Een verrassing is dat de game Nederlandstalig is; dat komt niet zo vaak voor. Je krijgt twee opties te zien: de boom van Reflectie en de boom van Uitdaging. Ik kies de eerste: de boom van Reflectie, die aan het begin nog nauwelijks verlicht is. De muziek (in stereo) is in ieder geval erg indringend en rustgevend, net zoals de reviewers al hadden beloofd.

Bediening van Zen Bound

Met je vinger kantel je het voorwerp dat je met touw moet omwikkelen. Als je een bepaald percentage van het oppervlak met verf hebt bedekt verdien je een bloem. Hoe meer bloemen je verzamelt, hoe meer levels er beschikbaar komen. Behalve via het touchscreen kun je de game ook bedienen via de accelerometer: het lijkt alsof er een gewichtje aan het touw hangt. Dit kun je handig gebruiken om met je touw bij moeilijke hoekjes te komen. Het object bevat ook een lichtgevende spijker. Wanneer je die raakt is het level opeens afgelopen, maar hoe dit werkt is niet helemaal duidelijk.

[flickr]set:72157614401093517[/flickr]

Gelukkig biedt de helpfunctie uitkomst: zodra je tijdens het wikkelen een klokkenbel hoort heb je genoeg geverfd om het level uit te spelen. Je kunt de gloeiende spijker aanraken om te stoppen met het level, maar je kunt ook doorgaan totdat je een derde bel hoort. Hoe het met de bloemen zit, is wat lastiger te achterhalen, omdat de vertaling niet helemaal goed is gegaan: “Bloem bloesem na het halen van elk level, met als hoogst 3 bloemen, voor 3 bel geluiden“. Jaja… Hoe dan ook, met de lantaarns die de hogere takken laten oplichten kun je omhoog klimmen met de bloemen. Bereik je de top van de boom, dan zullen dingen veranderen. Wat, dat staat er niet bij.

Ik heb in het spel maar één bedieningsprobleem en dat is hoe ik vanaf het scherm met de boom weer terugkom in het hoofdscherm. Er bevindt zich onderin het scherm een soort ‘trekstripje’, die bij een laag ingestelde schermverlichting niet goed zichtbaar is en ook niet altijd goed reageert.

Graphics van Zen Bound

De game moet het van twee sterke punten hebben: de mooie graphics (en de manier waarop je de objecten op het scherm kunt bewegen) en de begeleidende muziek. Je kunt je met deze game echt even helemaal afsluiten van de rest van de wereld. Het klinkt misschien gek, maar Zen Bound lijkt een prima spel voor mensen die last hebben van slapeloosheid en besloten hebben om vlak voor het slapengaan geen enerverende dingen meer te doen. Wat graphics en originaliteit betreft is Zen Bound zeker 5 sterren waard. Het is goed om te zien dat dit soort games, naast alle platvloerse fart- en peepshow-applicaties ook een plekje krijgen in de App Store en – terecht – ook nog eens hooggewaardeerd worden.

Ook al had ik gedacht dat dit soort games niet voor mij was weggelegd: ik hou wel van puzzelspelletjes en merkte dat ik toch wel gefascineerd raakte door het ‘puzzelen’ met touw. Het helpt misschien als je een technische achtergrond hebt en het bijvoorbeeld leuk vindt om bij het klussen de slimste oplossing te vinden.

Raakt het touw nooit op? Jawel: bij één van de screenshots hieronder zie je dat het object helemaal is gekleurd (100%) waarbij 50 meter touw is gebruikt. Op dat moment trekt het touw strak en kun je niet verder wikkelen. Je zult je object daarna moeten loslaten – heel zen!

Wat trouwens ook heel zen is, is als je de oordopjes inhoudt terwijl de game nog geopend is. Je kunt dan gewoon je iPhone synchroniseren of intussen wat anders doen, terwijl de soundtrack van Zen Bound gewoon doorgaat. Het is lekker nietszeggende niet-storende muziek waarmee je je goed kunt concentreren.

Ik ben onder de indruk van de graphics, de uitvoering en de animaties tijdens het ronddraaien van de objecten. De ontwikkelaar heeft de objecten zo realistisch mogelijk gemaakt, met bijvoorbeeld een ‘ploink!’-effect als je touwtje losschiet. Je hoeft geen yoga-fanaat te zijn om deze game te waarderen; ook voor puzzelliefhebbers is het zeker een aanrader. Of ik de game over een paar weken nog speel is even afwachten, maar als ik op mijn iPhone rondkijk denk ik dat wel eentje is zoals Labyrinth of The Creeps: zo’n spel dat je eigenlijk altijd wel op de iPhone zult laten staan. En ach, die prijs… €3,99 is maar twee biertjes!

Info: Zen Bound

• Ontwikkelaar: Secret Exit (gamesuitgeverij Chillingo)
  • Applicatie: Zen Bound