Review: Uggles op de iPhone

Uggles is een game, waarbij je bolvormige spelfiguurtjes in de lucht moet houden, door ze van de ene naar de andere hand te gooien. De game is verslavend en frustrerend.

ugglesUggles is een spelletje van het genre pick-up-and-play. Het is bedoeld om even snel tussendoor te spelen, waarbij je niet al te veel hoeft na te denken. Gewoon even gedachteloos spelen, terwijl je ondertussen je reflexen test. Het spelidee is eigenlijk simpel: onderin het scherm is een Uggle met twee grote grijphanden zichtbaar. Die moet je steeds heen en weer laten rennen, zodat de stuiterende Uggles in zijn hand terechtkomen en weer omhoog stuiteren.

Vang je de Uggle niet op het juiste moment op, dan is de game over. Om het spel ook op langere termijn aantrekkelijk te houden, heeft de ontwikkelaar een serie achtergrondjes en ‘unlockables’ bedacht. Dit zijn nieuwe Uggles die je gaandeweg verzamelt. Sinds de lancering zin april zijn er zes unlockables en vier achtergrondjes bijgekomen en de ontwikkelaar is van plan om dat nog verder uit te breiden.

Uggles kent drie moeilijkheidsgraden: Easy, Medium en Hard. Als beginner is Easy de juiste keuze: je hoeft maar één Uggle van de ene hand naar de andere te gooien. Via de instellingen geef je aan hoe je de game wilt bedienen: door op het scherm te tappen (in de linker- en rechterbenedenhoek) of door de iPhone te kantelen. Bij moeilijkheidsgraad Hard moet je drie Uggles tegelijk in de lucht proberen te houden. Dat is zo moeilijk, dat je als beginnende speler al na drie of vier punten af bent. Volgens de ontwikkelaar is de game zowel verslavend als frustrerend. Dat klopt wel: als je eenmaal begonnen bent, wil je graag een nog hogere score halen en de frustratie is groot als je uiteindelijk toch een Uggle verzuimt op de vangen.

Via de instellingen van de game kun je de achtergrondfoto instellen. Er is keuze uit vier achtergrondjes, die geen van alle echt bijzonder zijn, dus ik heb het maar bij de standaardachtergrond Ugglewood Forest (zie screenshots) gehouden. Verder kun je ook aangeven welke Uggles je in beeld wilt hebben. Voor elke moeilijkheidgraad wordt de topscore bewaard, je kunt tussentijds pauzeren en naar je eigen muziek luisteren tijdens het spelen. Toch kon de game me op langere termijn niet echt boeien: terwijl je bij andere pick-up-and-play-games wel eens voor onverwachte situaties kan komen te staan, is het bij Uggles een repetitief proces. Je gooit de hele tijd een bolvormig wezen van je linker- naar je rechterhand en weer terug: er zit totaal geen spanning in.

Een ander punt is dat ik niet echt een band kreeg met de Uggles, waardoor het met eigenlijk niet zoveel uitmaakt of ik nu met Nettle, Boomer of Munch (of één van de unlockables) zit te spelen. Elke nieuwe Uggle die je hebt vrijgespeeld ziet er net iets anders uit, maar verandert niet zoveel aan de game zelf: het wordt er niet gaandeweg leuker op. Een ander achtergrondplaatje is mooi, maar het zorgt er niet voor dat je de game weer helemaal opnieuw gaat ontdekken.

Er is een duidelijk verschil tussen de touch- en tiltbediening: bij de touchbediening moet je op het scherm tappen, waarbij de grote rode Uggle een vaste afstand opschuift. Bij tiltbediening zijn er geen tussenstappen, waardoor het lastiger is om de grijphanden op de juiste plek te positioneren. De navigatie en interface zijn goed gedaan, maar de geluidjes zijn een reden om de game toch maar op mute te zetten: het is te irritant voor je omgeving om steeds het floep-geluidje te horen.

Hieronder zie je een demonstratie van de hoogste moeilijkheidsgraad:

Uggles is een leuk spelletje om even te spelen. De interface is netjes gemaakt en het idee om extra content vrij te spelen is ook goed, maar de game begint al snel te vervelen (terwijl ik als Harbor Master-verslaafde toch best van repetitieve spelletjes hou). Voor mij leveren de unlockable Uggles niet echt een uitdaging op. De spelbeweging, waarbij je steeds heen en weer moet rennen om de stuiterende Uggles op te vangen, biedt na verloop van tijd ook niet zoveel uitdagingen meer. De moeilijkheidsgraad van het spel is wel goed; het is lastig om in bij hoogste moeilijkheidsgraad (Hard) veel punten te scoren.

Info: Uggles

• Ontwikkelaar: Frogameleon
  • Applicatie: Uggles