Review: Tweezzle, game van Nederlandse ontwikkelaar

Review van Tweezzle, een bordspel waarbij je gelijk gekleurde vogels van het speelbord moet verwijderen. De game is leuk om te spelen, heeft 3 spelvarianten maar is wel iets aan de dure kant.

TweezzleDe Nederlandse ontwikkelaar Arjen van Rhijn heeft een game in de App Store uitgebracht: Tweezzle. Het is een puzzelspelletje waarbij je vrolijk gekleurde vogeltjes uit het veld moet ruimen. Dat klinkt agressiever dan het is: je moet net als bij Bejeweled steeds drie of meer bolvormige vogeltjes op één lijn krijgen.

De bediening is anders dan bij Bejeweled: je verwisselt niet steeds twee objecten om, maar verschuift steeds een hele rij. Het aparte daarbij is dat je een rij ook in één keer heel ver kunt verplaatsen, zodat er altijd wel een combinatie te maken valt. Maar eerst zul je moeten beginnen met het vrijspelen van de afbeelding in elk level.

Bekijk het filmpje om een indruk te krijgen van deze game:

Speelwijze van Tweezzle

Bij Tweezzle verplaats je bolvormige vogels zodat het speelbord zich steeds vernieuwt. Aan het begin van elk level is de achtergrond nog donker, maar op elke positie waar je een tweezle laat verdwijnen wordt de achtergrondafbeelding zichtbaar. Tweezzle bevat in elk level een andere afbeelding: een plant, stadsgezicht of iets anders, geschikt voor alle leeftijden (voorzover ik heb kunnen nagaan zitten er geen bikinibabes in). Je verdient extra punten als je combinaties maakt: als er na het weghalen van dat ene rijtje gelijk gekleurde vogels een kettingreactie van nog meer gelijk gekleurde rijtjes ontstaat. Dat levert je een Bad Ass Chain, Ultra, Triple, Quadruple of een andersoortige Chain en de bijbehorende bonuspunten op.

Vanaf het derde level kan er opeens een vogelkooi rondom één van de vogels staan. Dat beperkt je in de mogelijkheden, want je kunt deze rij niet meer verplaatsen: niet horizontaal en ook niet verticaal. Na verloop van tijd verdwijnt de vogelkooi weer. De game wordt extra ingewikkeld zodra er twee vogelkooien in beeld komen, want dat beperkt je mogelijkheden nogal. Op de website van de ontwikkelaar is te lezen, dat in versie 1.2 van Tweezzle nog een extra obstakel komt: vogelgriep, die zich onder de beesten verspreidt. Aan het eind van elk level krijg je de volledige afbeelding te zien.

Spelvarianten van Tweezzle

Tweezzle is een verslavend spel voor mensen die van Bejeweled-achtige spelletjes houden. Over het algemeen vind ik Tweezzle net iets makkelijker om te spelen, omdat je de objecten over een grotere afstand kunt verplaatsen waardoor er altijd wel een rijtje kan worden gemaakt. Ook kettingreacties komen vrij frequent voor. Bijzonder is ook dat de game in alle richtingen kan worden gespeeld. De vogeltjes draaien daarbij mee.

Tweezzle bevat 3 spelvarianten: Classic (foto vrijspelen), Challenge (zorg dat de achtergrond zichtbaar blijft) en Endurance (zo lang mogelijk spelen). Alle drie varianten zijn leuk om te doen. Gebruikers kunnen ook zelf een rol spelen door eigen foto’s aan de Tweezzle-groep in Flickr toe te voegen. Hoewel ik Tweezzle leuk vind om te spelen, denk ik wel dat de prijs van €2,39 in de ogen van veel mensen te duur is. Het is uiteindelijk een vrij simpel puzzelspelletje, waar mensen gewoonlijk niet meer dan €0,79 voor betalen. Zo is de App Store nu eenmaal.

Een ander nadeel is dat er geen pauzeknop in de game zit. Je kunt wel tijdens het spelen naar het menu gaan en krijgt dan de knop Resume te zien. De enige andere mogelijkheid is om gewoon op de homeknop te drukken zodat de game zich afsluit, waarbij je maar moet hopen dat de speelstand bewaard blijft. Gelukkig is dat het geval: bij het opnieuw opstarten krijg je een popup dat je halverwege in het spel bent gestopt. Je kunt dan verdergaan met dezelfde game, maar de ontwikkelaar had dat wel duidelijker mogen maken.

Het heeft iets therapeutisch om fanatiek een speelbord leeg te ruimen, ook al weet je dat het allemaal zinloze moeite is en dat er geen einde aan komt aan de reeks vogels. Tweezzle is een leuk spel dat zeker de vergelijking met de bekende naam Bejeweled kan doorstaan. Beide games lijken op elkaar maar door de andere speelwijze is Tweezzle zeker geen kopie (en ook geen koopje), er zullen toch heel wat mensen tegen de prijs aanhikken. Een Lite-versie is er (nog) niet.

Info: Tweezzle

30 oktober 2009 om 2:22
,