Review: New York Nights: Succes in the City op de iPhone

Review van New York Nights: Success in the City. In deze game moet je een bestaan zien op de bouwen in New York, waarbij jouw keuzes bepalen hoe de game zich ontwikkelt. New York Nights is gemaakt door Gameloft.
Frankdj - · Laatst bijgewerkt:

new york nightsGameloft is een van de grootste developers als het gaat om games op je iPhone, denk bijvoorbeeld aan Assassins Creed of het populaire Brain Challenge. Naast alle grote titels die ze uitbrengen zijn er ook kleinere games die af en toe wel wat aandacht verdienen en dat is het eind mei uitgebrachte New York Nights: Success in the City. Doel van het spel: jij komt als broekie aan in New York, zonder baan en zonder slaapplek.

Je doel is uiteindelijk te slagen in deze stad en hiervoor zul je dus een dikke baan moeten vinden, een mooie vriendin die je vergezelt en natuurlijk een appartement om in te verblijven.

De stad bestaat uit zes districten, die gekozen zijn naar de bekende locaties zoals Time Square en 5th Avenue. Door het ontdekken van de stad, mensen aan te spreken en opdrachten uit te voren, werk je jezelf omhoog in New York.

Gameplay van New York Nights

New York Nights zou het best omschreven kunnen worden als een mix van The Sims en het online chatprogramma Habbo Hotel. Er zijn twee elementen in deze game die belangrijk zijn om in de gaten te houden:

1. Allereerst een combinatie van een twaalftal persoonlijke behoeften zoals hygiëne, honger, vrijgevigheid, en charisma. Deze behoeften kun je op allerlei verschillende manieren vervullen, zoals een fooi geven aan een muzikant die je toevallig ziet staan, of even snel een hamburger kopen midden in de stad. In tegenstelling tot The Sims is het vervullen van de behoeften niet je hoofdtaak en dus kun je jezelf meer richten op het andere gameplay element:
  2. Het nastreven van je persoonlijke doelen. Dit houdt in dat je door middel van praten met mensen en het uitvoeren van opdrachten een nieuwe baan, appartement of district unlocked om steeds verder in het spel te komen. Al deze informatie is met een simpele druk op het telefoon-icoon in beeld op te vragen. Hierin staan smsjes van wat je op dit moment moet gaan doen, staan alle persoonlijke behoefte, en een lijstje met mensen die je hebt ontmoet zodat je ze kunt bellen.

Deze twee verschillende gameplay-elementen staan wel met elkaar in verband. Kies ik bijvoorbeeld ervoor om mezelf te verwaarlozen en het criminele pad op te gaan, dan zal ik bijvoorbeeld niet die ene baan aan kunnen nemen. Soms is het dus nodig om nog even wat behoeften te vervullen voordat je verder kunt in het spel. Dit alles blijft natuurlijk vrij oppervlakkig, dus verwacht niet de diepgang die The Sims hierin biedt.

new york nights

Bediening van New York Nights

Vrijwel alles in New York Nights gebeurt door simpele drukacties op je iPhone-scherm: van het verplaatsen van je personage door de stad, tot aan het beïnvloeden van dialogen. Wil je jezelf verplaatsen van punt A naar punt B? Druk dan simpelweg op het punt waar je naartoe wilt lopen. Wil je een personage aanspreken? Loop er heen en druk op het persoon. Wil je kijken wat je met die brievenbus kunt doen? Loop er heen en klik op de brievenbus. Vrijwel alles wijst zichzelf door gewoon rond te lopen en objecten te selecteren.

new york nights

Zoals gezegd zul je het overgrote deel van de game bezig zijn met het praten met mensen of het interacteren met objecten. Niet alleen om het nodig is om nieuwe dingen te unlocken, maar ook omdat het simpelweg leuk is. Als je een personage aanklikt, zie vervolgens een menu, waarna je kunt kiezen uit een 16-tal acties die de koers van het gesprek beïnvloeden (denk aan dialogen, versiertruuks of zelfs pesterijen of geweld). Elk van de acties heeft natuurlijk invloed op de dialogen, dus zorg wel dat je een beetje inspeelt op het doel van het gesprek. Het interacteren met objecten werkt hetzelfde, al zal het menu met dialoogopties dan vervangen worden door een actiemenu.

Selecteer je bijvoorbeeld een standbeeld, dan zul je bijvoorbeeld enkele keuzes krijgen als een foto maken, informatie lezen, of zelfs het standbeeld beschadigen (wat natuurlijk ook weer invloed heeft op je persoonlijke charisma en criminaliteit).

new york nights

Graphics en audio

Zoals je waarschijnlijk ook al wel in de screenshots gezien hebt ziet New York Nights er best behoorlijk uit. Ik refereerde eerder al naar het online chatprogramma Habbo Hotel en dat is precies de isometrische pixelart-stijl die deze game ook gekozen heeft. De game is niet zozeer een grafische 3D-krachtpatser, maar de komische en leuke stijl vergoeden veel. De audio is wat minder geslaagd, want veel van de geluiden (zoals het selecteren van knoppen in menu’s) zijn te herkennen uit andere Gameloft-games zoals Brain Challenge. Het omgevingsgeluid en muziekjes zijn niet storend, maar er is duidelijk ook niet al te veel tijd en moeite in gestoken.

Spelplezier van New York Nights

Al met al levert de verhaallijn van New York Night zo’n twee tot drie uur gameplay op en ik moet zeggen dat ik me daar erg mee vermaakt heb. De game is redelijk rechtlijnig, omdat je constant aan de hand word genomen wat je nu weer moet gaan doen. Gelukkig heb je wel de ruimte om daar enigszins van af te wijken. Zo koos ik ervoor om enkele dagen lol te trappen in de stad voordat ik verder ging met het vervullen van mijn missies. Pluspunt is daarin ook de variatie in de zes verschillende gebieden die je unlocked.

new york nights

Toch heb ik nog wel enkele kritische puntjes, met allereerst het gebrek aan diepgang in de keuzes die je maakt. Enkele malen in de game word gevraagd om keuzes te maken. Kies je voor je vriendin waarmee je samen bent, of ga je voor dat fotomodel? Word je liever succesvol zaken of liever een filmacteur? Al deze keuzes zijn leuk, maar bieden nou niet veel effect op de uiteindelijke gameplay, wat natuurlijk wel leuk was geweest. Een ander kritiekpunt zijn de laadtijden. Het wisselen van district naar district kost ongeveer tien tot vijftien seconden op mijn iPhone 3G en omdat je soms heen en weer aan het reizen bent kan dit nogal vervelend zijn. Ook de bediening is soms niet helemaal optimaal, doordat sommige maps een vreemde vorm hebben waardoor je personage niet helemaal makkelijk rond kan lopen.

new york nights

New York Nights is nou typisch een game die ik graag spel op een mobiel platform: kort, eenvoudig, grappig en genoeg keuzes en mogelijkheden om je bezig te houden. Het heeft aan de ene kant een soort management-achtige invloeden door het controleren van je persoonlijke behoeften en daarnaast is het een soort point & click adventure waarbij je simpele opdrachten moet uitvoeren of oplossen. De game balanceert wat mij betreft precies op het goede punt tussen simpele gameplay die je op elk moment van de dag even kunt spelen en genoeg uitdaging om toch nog nét even die laatste opdracht af te maken. Verwacht geen epische ervaring, maar voor het geld wat je voor deze game betaald is het zeker een welkome aanvulling in de App Store!

Info: New York Nights: Success in the City

30 oktober 2009 om 1:52