Review: Mr. Driller voor de iPhone

Mr. Driller lijkt de ultieme wraak of games zoals Tetris: als hoofdpersoon moet je door Tetris-achtige blokken boren. Maar de bediening schiet wel danig tekort.

driller 4Mr. Driller lijkt de ultieme wraak van een gameontwikkelaar, die helemaal gek werd van Tetris en besloot een game te ontwikkelen waarin je je mag uitleven op het in stukken zagen van soortgelijke felgekleurde blokken. Met een klein personage, Mr. Driller, begin je bovenaan een hoge berg. Vervolgens is het aan jou om zover mogelijk naar beneden te boren door de blokken, zonder dat je wordt geraakt door blokken die tijdens het boren losschieten en je bedelven.

Het is zaak om strategisch te kiezen waar je boort en om regelmatig snel opzij te springen. Daardoor doet de game op een leuke manier een beroep op zowel je handigheid en reactiesnelheid als je vermogen tot strategisch nadenken.

mr driller op de iphone

Een bijzonder aspect van dit spel is de prijs. Wat ik persoonlijk heel illustratief vind voor games op de iPhone, is de enorme prijserosie. Een paar jaar geleden werd er nog meer dan € 30 betaald voor dit spel op de DS, nu is het voor minder dan een euro verkrijgbaar op de iPhone. Daarvoor krijg je een vrij complete game met een Story-stand, een Arcade-stand en een tijdsuitdaging. In alle drie de modi draait het overigens wel steeds om hetzelfde: laat je kleine mannetje met de boor zo diep mogelijk doordringen in de lagen met blokken, terwijl je voorkomt dat je wordt bedolven.

blokjes boren met Mr. Driller

Naast de drie spelmodi kun je in de game kiezen uit drie manieren van besturing: met een virtuele richtingsknop onderin beeld, met slepende bewegingen over je scherm of door je telefoon te kantelen. Daarmee komen we echter helaas bij het grootste minpunt van de game: geen van de drie manieren van besturing werkt namelijk echt goed. Regelmatig zal die arme Mr. Driller bedolven worden onder een vallende stapel blokken omdat de besturing je in de steek laat en Mr. Driller net te laat beweegt of tegen je zin te ver doorloopt, zijn ondergang tegemoet. Dit kleine probleem leidt na verloop van tijd tot grote irritaties waarmee de spelvreugde vrijwel verdwijnt. Daarmee laat Namco zien dat het overzetten van een klassieker niet altijd een fluitje van een cent is.

Deze game mag minder dan twee euro kosten, maar het is sterk de vraag of Mr. Driller zijn geld wel waard is. De besturing werkt niet echt goed en dat levert na verloop van tijd irritatie op.

Info: Mr. Driller

• Ontwikkelaar: Namco