Oddworld Strangers Wrath review iPhone iPad

Oddworld: Stranger’s Warth is volwaardige actiegame op iOS

Onze Oddworld: Stranger's Wrath review voor iPhone en iPad: bewapen jezelf met knaagdieren en zuig vijanden op in dit bizarre actiespel.

Oddworld Strangers Wrath review iPhone iPadHet was een hitje in de nadagen van de eerste Xbox, beladen met hoge beoordelingen van gerenommeerde gamesbladen. Nu is het een van de meest opvallende games in de najaarsline-up van games op je touchscreen. In deze Oddworld: Stranger’s Wrath review voor iPhone en iPad spelen we de heruitgave van een eigenzinnige 3D-actiegame, waarin je stinkdieren schiet om vijanden af te leiden en vijanden opzuigt voor een beloning.

Oddworld: de naam zegt het eigenlijk al. In de verschillende Oddworld-games is nooit iets gewoon geweest, en dat geldt zeker ook voor dit schiet-actiespel waarin je met een overbehaarde bounty hunter op pad gaat om criminelen in te rekenen. Dat doe je in een wereld die zich in de Grand Canyon zou kunnen afspelen, met een hoop bergwanden en een flinke Western-knipoog hier en daar. En dus allerlei geniepige diertjes die je op je kruisboog zet.

Stinkdieren schieten

Je verzamelt de knaagdieren in de verscheidene grote, redelijk open levels waarin je veel vrijheid krijgt voor een eigen aanpak. Je springt en schuilt op voorwerpen, daken van Hillybilly-hutjes en van rots naar rots. Later in het spel worden levels meer industrieel en ook meer binnenshuis, maar in het begin gris je de dieren vooral op bij struiken. Je selecteert welk dier je op de kruisboog zet en gaat na wat de beste tactiek is om dat ene fort vol vijanden te bestormen. Die ene bewaker die op je gewilde positie staat? Lok hem naar een andere plek door een stinkdier te schieten. En vuur dan een eekhoorn op hem af om hem dodelijk te bijten. Andere dieren zijn explosief, vergiftigen of flamberen je tegenstander. Het is altijd kiezen welke je op de boog plaatst voordat je een confrontatie aan gaat.

Oddworld Strangers Wrath schieten

Touchscreenbesturing

Stranger’s Wrath voor iOS belooft zo’n 20 uur aan gameplay en wie de Xbox-versie heeft gespeeld, weet dat dat een reëel aantal is. Ontwikkelaar Oddworld Inhabitants maakt geen makkelijke games, en dat betekent dat je zeker op een touchscreen wel eens voor hete vuren komt te staan. De besturing is niet slecht. Hij luistert nauw, maar het is wel een touchscreenbesturing in een game met veel acties. Zodoende druk je rechts wel eens op de verkeerde knop. Dat je schiet in plaats van een tegenstander opzuigt, of net de springknop niet lekker indrukt waardoor je ternauwernood een sprong mist. Je kan een MFI-controller op de game aansluiten als je weer met fysieke knoppen wilt spelen.

Oddworld Stranger in het water

Drukke gevechten

Oddworld is vooral visueel een knappe prestatie op de iPhone en iPad. Ten opzichte van het origineel op de Xbox zijn de texturen minder scherp en gedetailleerd, maar het spel overtuigt met grote omgevingen waarin van alles gebeurt, levendige vijanden en effecten die van wapens af spatten. Zelfs bij drukke gevechten is de actie nog redelijk vloeiend. Je hebt dan ook minimaal een iPhone 4S of iPad 2 hebben om de game te kunnen spelen. Niet vreemd.

Oddworld Strangers Warth review ijs

Conclusie Oddworld: Stranger’s Wrath review

Oddworld: Stranger’s Wrath is een uitstekend gelukte heruitgave van een ronduit eigenzinnige actiegame. Tegenstanders voor het blok zetten met je tactiek, overal naartoe springen, bijtgrage knaagdieren afvuren en vijanden opzuigen is een uitdagende maar uiterst vermakelijke combinatie. En beslist eentje die je nog niet eerder hebt gespeeld. Behalve dan misschien als origineel op de Xbox.

• Bizarre, originele actiegame
  • Lang speelbaar
  • Oogt gedetailleerd en loopt vloeiend