Final Fantasy: grote avonturengame voor de liefhebbers (review)

Review van Final Fantasy, een game waarbij je urenlang ronddoolt in uitgebreide werelden.

final fantasy iphoneSinds een paar dagen zijn het eerste en tweede deel van de bekende gameserie Final Fantasy in de App Store te koop. Daarmee is opnieuw een bekende klasieke game overgezet naar de iPhone. Het spel werd al in 1987 uitgebracht in Japan voor de Nintendo Entertainment System en verscheen in 1990 in Amerika in de winkels. Anno 2010 is de serie inmiddels aanbeland bij deel XIV.

Dat wil trouwens niet zeggen, dat het klassieke eerste deel niet meer interessant is. Typerend voor de game waren destijds de uitgebreide wereld die je al vechtend verkent en de relatief interessante verhaallijn. De game wordt dan ook nog steeds gezien als één van de belangrijke beïnvloeders van het Role Playing Game (RPG) genre en veel moderne games bevatten nog steeds aspecten die Final Fantasy introduceerde. Vanwege deze klassieke status van het spel is het inmiddels uitgebracht op vele consoles en ook de eerste versie van de game die nu op de iPhone is verschenen is al eerder opnieuw uitgebracht. De grote vraag is dan ook: is deze remake de moeite waard?

In Final Fantasy draait alles om een team van vier Light Warriors, dappere strijders die de wereld intrekken om kwaad te bestrijden. Volgens de huidige standaarden is dit wellicht een uitgekauwd concept, maar vergeet niet dat de game inmiddels meer dan 22 jaar oud is en in de afgelopen jaren vele opvolgers heeft gehad die de sterke concepten van het spel, zoals de verhaallijn, hebben gekopieerd. Ondanks het bekende thema, vond ik het verhaal nog steeds aansprekend en bevat het voldoende afwisseling om niet saai te worden.

Zelf uitzoeken en rondneuzen

Wat je direct zal opvallen als je de game start, is dat dit een échte game is die opvallend weinig uitleg of toelichting bevat. Verwacht geen uitgebreide handleiding of een rustig eerste level waarin je aan het handje wordt genomen. Het spel begint in een klein dorpje en je moet zelf de rust nemen om uitgebreid rond te neuzen. Doe je dat, dan zul je merken dat de inwoners van het dorpje veel tips en trucs voor je hebben die je prima op weg helpen in de game. Ga je echter direct de uitgebreide wereld verkennen, dan zul je snel hopeloos verdwalen en vastlopen in het spel.

Final Fantasy

Vele gedwongen gevechten

Naast de uitgebreide wereld, zijn de vele gevechten een volgend typerend punt van het spel. Je kunt bij deze game niet zelf bepalen wanneer je een vijand aanvalt, maar tijdens het rondwandelen buiten de dorpen wordt je continu overvallen. Je kunt er wel voor kiezen om te vluchten uit een gevecht, maar het effect is dan dat je erg snel opnieuw wordt aangevallen. Deze zogenaamde ‘random battles’ zijn opnieuw een aspect van de game waar je van moet houden. Er zijn veel gamers die alleen al vanwege dit aspect met een grote boog om de game heenlopen. Hou je echter van lekkere gevechten waarbij je enige tactiek moet gebruiken, dan kun je met Final Fantasy je hart ophalen.

Strategische acties via het menu

Gevechten in het spel zijn opgezet volgens een menu-systeem en vinden niet real-time plaats. Zodra je wordt aangevallen, kun je zelf aangeven welke acties je de vier leden van je team wilt laten uitvoeren. Daarbij hou je rekening met de specifieke eigenschappen van je teamleden. Zo kun je een krijger een krachtige aanval laten uitvoeren, maar kun je een witte magiër beter inzetten om je teamleden te genezen, terwijl een zwarte magiër juist wel gevaarlijke vervloekingen kan uitspreken om tegenstanders te vernietigen. Heb je nog nooit een versie van Final Fantasy gespeeld, dan zul je hier wellicht aan moeten wennen en kost het je tijd om onder de knie te krijgen wat de bedoeling is. Toch is dit niet echt complex. Al vechtend ontdek je vanzelf wat wel en niet werkt en bovendien kun je ook hints krijgen door veel met mensen in de werelden en dorpen te praten.

Menu’s zijn soms te uitgebreid

De bediening van de game vindt grotendeels plaats door menu’s tijdens de gevechten. Rondlopen in de wereld doe je middels een D-pad op het scherm die redelijk werkt. Toch blijf ik persoonlijk een hekel houden aan de D-pad op het scherm en vraag ik me af wanneer er nou eens iPhone-games gaan komen die een betere manier van besturen gaan introduceren. Ook het tikken op het scherm door de menu’s om steeds weer vier teamleden hun acties te laten uitvoeren wekt op den duur wat irritatie op, omdat het allemaal wel erg lang duurt en net wat minder vlot gaat dan op een PSP of DS waarbij je snel met knoppen door de menu’s kunt vliegen.

Geschikt gemaakt voor de iPhone

Een sterk punt van de game is dat je, buiten de gevechten, overal kunt saven. Daardoor is het spel uitermate geschikt voor een snel partijtje op je handheld, terwijl je toch door uitgebreide werelden dwaalt in een échte game. Naast deze aanpassing, heeft uitgever Square Enix nog een aantal aanpassingen doorgevoerd om de game beter speelbaar te maken naar de moderne maatstaven. Zo is de moeilijkheidsgraad van de game minder hoog. Ook zijn de beelden van de game aangepast naar een hogere resolutie met veel meer detail, terwijl de klassieke stijl wel bewaard is gebleven. Ook zijn er twee extra kerkers toegevoegd. Een andere belangrijke aanpassing zit in de gevechten. in de oude versies van de game moesten teamleden een nutteloze aanval uitvoeren als een vijand door een ander teamlid was verslagen. Nu gaat zo’n aanval van een teamlid gewoon verder op een volgende vijand, iets wat je veel frustraties en verloren gevechten zal besparen.

Een uitgebreid avonturenspel

Daarmee zijn we aanbeland bij het sterke punt van de game: het spel is zeer compleet! Je merkt aan alles dat je hier niet te maken hebt met een kleine eenvoudige iPhone-game, maar met een lange console-versie die in zijn geheel is overgezet. Dat is dan ook direct een heel sterk punt van het spel, want naar mijn gevoel zijn er nog steeds niet veel uitgebreide avonturengames beschikbaar voor de iPhone. Het uitbrengen van Final Fantasy I en II is naar mijn mening dan ook een hele goede zet en ik verwacht dat we beide games de komende weken hoog in de hitlijsten van de App Store gaan terugzien.

Of de game jou persoonlijk zal aanspreken is vooral een kwestie van smaak. Hou je van urenlang ronddolen in uitgebreide werelden zie je niet op tegen honderden gevechten via menu’s? Dan zul kun je dit spel zonder bezwaren downloaden. Ben je voor je iPhone echter meer gecharmeerd van korte spelletjes met veel afwisseling of uitdagende puzzels? Dan zul je Final Fantasy waarschijnlijk snel saai vinden en kun je beter een andere game uitzoeken. Wat niet wil zeggen dat het spel niet de moeite waard is, want mij weet het persoonlijk zeer aan te spreken en fans van genre zullen de game zeker weten te waarderen.

Info: Final Fantasy

• Ontwikkelaar: Square Enix
  • Applicatie: Final Fantasy