Bumps: Een potentiële top 10-game? (review)

Bumps is een vrolijke puzzelgame met alle ingrediënten voor een potentiële top 10-game. De game is, met zijn mooie design en vrolijke karakters, leuk vertier voor de casual gamer.

Games van 79 cent zijn over het algemeen simpele games, die er goed uitzien en gebaseerd zijn op een leuke gameplay. Bumps is geen uitzondering op deze regel. In deze vrolijke puzzelgame vind je in theorie dan ook alle ingrediënten voor een potentiële top 10-game. Kan deze game zich meten met toppers als Angry Birds en Doodle Jump?

De game

Het principe van de game is vrij simpel: Je moet de gevangen Bumps bevrijden door de sleutels die in het level te vinden zijn te verzamelen. Dit doe je door de vrije Bump(s) ergens op het scherm te plaatsen. Als je vervolgens op de startknop drukt, zullen deze Bumps naar beneden vallen. De kleur van de Bump vertegenwoordigt de kleur van de sleutel die hij moet pakken. Als alle Bumps de bij hun behorende sleutel op hun weg hebben weten te bemachtigen, worden de andere Bumps bevrijd.

De eerste paar levels zijn erg simpel en – in combinatie met de vrolijke muziekjes en kleurrijke poppetjes – krijg je dan ook al snel de indruk dat je een kinderspelletje aan het spelen bent. Ben je echter eenmaal door de eerste wereld, zul je al snel merken dat de moeilijkheidsgraad omhoog gaat en de levels uitdagender worden. Hierin vind ik het toevoegen van medailles een goede zet. Doordat iedere poging die je waagt afgestraft wordt als ‘ie niet lukt, blijf je gemotiveerd het level zo snel mogelijk te halen en een gouden medaille te behalen. De levels blijven namelijk redelijk makkelijk te halen.

Mini Games

Haal je een level in je eerste drie pogingen, dan krijg je een gouden medaille toegekend. Bij vier of vijf pogingen een zilveren en heb je meer pogingen nodig rest slechts de bronzen plak. Aan het begin van iedere wereld vind je een minigame waarin je Bump een jetpack omgeknoopt krijgt en daar taken mee moet doen. De besturing gaat dan via de accelerometer. Tussen de werelden in vind je andere minigames, die je vrij kunt spelen door genoeg medailles te behalen. Onder deze minigames bijvoorbeeld Air Hockey tegen verrassend slechte tegenstanders. Win je van deze drie tegenstanders, dan speel je een multi-player vrij, die wel weer erg leuk is. In een andere minigame vind je weer een flipperkast.

Plus- en minpunten

De applicatie heeft echter ook heel wat minpuntjes. Zo is de game nog niet geoptimaliseerd voor iPhone 4’s Retina Display. Op sommige momenten, vooral als je de zoom-functie geactiveerd hebt, merk je dit behoorlijk. De ontwikkelaar meldt weliswaar dat een update aanstaande is, maar vooralsnog wordt er alleen gesproken over negen nieuwe levels en niet de gewenste ondersteuning voor het Retina-scherm. Ook ben ik niet zo’n grote fan van de zoomfunctie. Je raakt hierdoor het overzicht over het level een beetje kwijt en grafisch zag het er op mijn iPhone 4 minder uit. Je kunt deze functie simpel uitschakelen door op een knopje te drukken dat rechtsboven in ieder level te vinden is, maar deze keuze wordt helaas niet opgeslagen bij het volgende level.

Pluspunten:

• De minigames (negen in totaal) zorgen voor een leuke afwisseling.
  • Er is veel aandacht besteedt aan het uiterlijke aspect: de achtergronden bewegen, de figuren zijn kleurrijk en bij ieder level vind je vrolijke muziekjes.
  • In totaal zijn er meer dan vijftig levels in deze game, toenemend in moeilijkheidsgraad.
  • Doordat er bij ieder level medailles te verdienen zijn, blijf je gemotiveerd het level in zo min mogelijk pogingen te halen.

Minpunten:

• Voor de die-hard puzzelfan die op zoek is naar échte uitdaging zal Bumps tegenvallen.
  • De zoomfunctie is (nog) niet geoptimaliseerd is voor de Retina Display van de iPhone 4.
  • Doordat je in veel levels hetzelfde ‘trucje’ moet gebruiken om de andere Bumps te redden, lijken veel levels op elkaar. Hierdoor kan het spel langdradig en saai worden.

Bumps is een leuke game om wat tijd mee te doden, maar geen verslavende topper zoals bijvoorbeeld Angry Birds. Door zijn mooie design en vrolijke karakters is het echter wel een leuke game om te spelen. Het hangt dan er ook een beetje vanaf wie de speler is: een casual gamer die zich even wil vermaken zal zich prima amuseren met deze game. Een die-hard-gamer zal daarentegen al snel de meeste trucjes ontdekken waarmee een level gehaald kan worden en daarom in deze game niet de uitdaging vinden die hij/zij zoekt.

Info: Bumps

• Ontwikkelaar: Darren Spencer
  • Applicatie: Bumps