Apple wijst apps met advertentietracking-cookies af

Apple is begonnen met het afwijzen van iPhone-apps die tracking-cookies gebruiken om advertentiebezoek bij te houden.

Advertentie-idApple is begonnen met het afwijzen van iOS-apps die cookies gebruiken voor advertenties. Dit heeft TechCrunch gehoord van meerdere ontwikkelaars die deze methode gebruikten. Vermoedelijk wil Apple dat app-ontwikkelaars gebruikmaken van hun eigen advertentietracker in iOS. Dat is goed nieuws voor gebruikers die liever niet in de gaten worden gehouden: Apple’s tracking-optie kan namelijk via de instellingen van je iPhone worden uitgeschakeld.

Adverteerders binnen apps proberen al een tijdje de beste manier te vinden om data bij te houden. In het verleden werden UDID’s gebruikt om aan te geven wie een advertentie bekeek, maar daar werd door Apple een halt toe geroepen. HTML5 was één van de alternatieven, maar ook dat lijkt nu niet bij Apple door de beugel te kunnen. De afwijzingen wegens het gebruik van tracking-cookies zouden nu al een paar weken plaatsvinden.

Apple introduceerde in iOS 6 een eigen advertentietracker. iOS-gebruikers die liever geen data delen met adverteerders kunnen deze tracker uitschakelen via de instellingen van de iPhone. Vanaf daar ga je naar Algemeen > Info > Reclame > Beperk reclametracking.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 26 februari 2013, 10:30
Categorie Uncategorized
Onderwerpen cookies, udid

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.