Review: Civilization Revolution, diepgang om in te verdrinken

Review van Civilization Revolution, een bekende game die nu in een versie voor de iPhone is verschenen.

civilization revolutionDe App Store heeft inmiddels een overschot aan spelletjes die je even snel speelt, maar voor de fanatiekere gamer die diepgang zoekt heeft de online winkel van Apple nog wat minder te bieden. Een game die mij daarom zeer aanspreekt, is Sid Meier’s Civilization Revolution. De grote vraag is echter of deze game de verwachte diepgang ook op een handheld kan waarmaken. Verder is het natuurlijk afwachten of de bediening op zo’n klein scherm wel lekker kan werken. Hoe dat uitpakt? Dat zal ik in deze review uitgebreid uit de doeken doen.

Bouw je eigen beschaving

civilization revolutionIn Civilization Revolution draait alles om het opbouwen van een rijk met een beschaving. Je kunt bij de start van de game kiezen uit 16 verschillende beschavingen met elk hun eigen sterktes en hoofdrolspelers, zoals de grieken met Alexander de Grote, de Indiërs met Ghandi, Indianen, Fransen, Amerikanen en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Om een game winnend af te sluiten kun je kiezen voor een militaire strategie van oorlogvoeren, maar je kunt ook kiezen voor economische, culturele, of wetenschappelijke dominantie. Verder zijn er tien verschillende scenario’s waarmee je kunt starten, van de ‘attack of the Huns’ met veel barbaarse stammen tot aan de Blitzkrieg waarbij steden snel worden veroverd. Door al deze opties heeft elke keer dat je opnieuw start zijn eigen uitdagingen en krijgt het spel veel diepgang. Een sterk punt daarbij is dat je de game overal kunt opslaan en in meerdere slots tegelijk kunt saven. Zo kun je verschillende uitdagingen tegelijk spelen, afhankelijk van waar je op dat moment zin in hebt. Door al deze mogelijkheden heeft het spel een diepgang gekregen waar je u tegen zegt.

Een duik in het diepe

Dat Civilization Revolution geen eenvoudig snel spelletje is, merk je direct wanneer je de game opstart. Je krijgt wel wat toelichting op wat je zoal kunt doen, maar dan wordt het vooral heel veel puzzelen en uitproberen. Als je nog nooit een eerdere versie van het spel hebt gespeeld, dan kom je beslist voor een grote uitdaging te staan. Je eerste overwinning is dan ook niet het verslaan van een vijand of het opbouwen van een dominant rijk; je eerste overwinning wordt het begrijpen van de game zelf.
civilization revolution
De game biedt wel enige hulp, maar die is zeer summier. Zo ontdek je pas al spelend hoe het precies werkt met steden die je doelen meegeeft. Je kunt in een stad bijvoorbeeld werken aan het opbouwen van een eenheid voor een leger, of juist een markt of tempel gaan bouwen. Vervolgens duurt het een aantal beurten voordat je doel is bereikt. Ga je nu halverwege je doelen veranderen, dan is al je werk voor niets geweest, iets dat je al spelend zult moeten uitvinden. Dat is jammer, want met een beetje meer toelichting of een uitgebreide tutorial die je door een game heen loodst was de game veel toegankelijker geworden. Bij vergelijkbare games op een handheld, zoals Age of Empires voor de DS, zijn er vaak eerst een aantal eenvoudige levels voordat je de meer complexe aspecten van de game hoeft te doorgronden. Bij Civilization Revolution is daar helaas geen sprake van: je wordt direct in het diepe gegooid en het valt niet mee om te blijven drijven.

Overzicht ontbreekt

civilization revolutionEen ander lastigheidje is dat het niet altijd duidelijk is op je scherm hoe sterk je eenheden zijn, of welke eenheden al dan niet een sterke veteranen-status hebben gekregen. Daardoor zul je nogal eens een te zwakke eenheid kwijtraken, domweg omdat je dacht dat je met een sterker onderdeel aan het vechten was geslagen. Ook op andere plaatsen mis je soms het overzicht in het spel. Zo moet je goed zoeken wat er nu precies in elke stad gebeurt of hoeveel beurten het duurt om een doel te bereiken of een eenheid te bouwen.

Bediening met wat haperingen

De bediening van de game werkt redelijk goed. Het spel heeft enkele menuknoppen die zich aan de randen van het scherm bevinden en goed te bedienen zijn. Wel is het lastig om eenheden over langere afstand te verplaatsen, omdat je dan tegelijkertijd moet scrollen en bewegen. Dit ging bij mijn speelsessies dan ook nogal eens fout. Naast de problemen met het verplaatsen vond ik de bediening echter voldoende goed werken.

(Nog?) geen multiplayer

Op dit moment biedt Civilization Revolution nog geen multiplayer mogelijkheden. Dat is jammer, want de game leent zich uitstekend voor een partijtje tegen vrienden, of vreemden. Zelfs een zogenaamde hot seat modus, waarbij je de iPhone aan een vriend geeft en om de beurt zetten doet, ontbreekt. Er zit dus niets anders op dan je gevechten tegen de virtuele tegenstander op de iPhone te spelen, waar op zich niets mis mee is, want dit biedt meer dan voldoende uitdaging.

Concluderend vind ik dat Civilization Revolution een game is geworden met een indrukwekkende diepgang. Dit spel is een waar batterijen-vretertje dat je urenlang aan je iPhone gekluisterd kan houden. Daarmee heb je wel tegelijkertijd een nadeel van de game te pakken: je moet er wel van houden om lang met een game aan de slag te willen gaan. Bovendien moet je er niet voor terugdeinzen om een flinke leercurve door te moeten voordat je de finesses van het spel echt begrijpt. Speel je liever een snel kort spelletje, dan is dit spel niks voor jou. Maar deins je niet terug voor wat uitdaging, dan ga je met dit spel heel veel plezier beleven. Voor minder dan € 10 krijg je een game met een onwaarschijnlijke diepgang voor een handheld, die echter hier en daar nog een schoonheidsfoutje heeft.

Info: Civilization Revolution