ING-klanten krijgen dubbele betalingen via app niet terug (update)

Klanten die tijdens de storing dubbele betalingen via de ING Bankieren-app hebben gedaan leken aanvankelijk geen geld terug te krijgen. Het blijkt nu om een weergavefout te gaan.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

ing bankieren appKlanten van ING die tijdens de storing van dinsdag per ongeluk vaker geld overgeboekt hebben via de ING Bankieren-app krijgen hun geld niet terug. Volgens de bank is het de verantwoordelijkheid van de gebruiker, ook tijdens de storing. De ING had dinsdagochtend voor de zoveelste keer te maken met een storing van internetbankieren en mobiel bankieren, waardoor het doen van betalingen niet mogelijk was.
Update: ING heeft iCulture laat weten dat er na controle toch geen sprake is van dubbele boekingen.


Update 11:40 uur
Een woordvoerder van ING laat tegenover iCulture weten dat er na controle toch geen sprake is van dubbele betalingen. Het zou gaan om reserveringen die in de app zichtbaar waren, maar de daadwerkelijke afboekingen waren door de storing ‘niet uitgevoerd’. Eerder zei ING nog dat niet gecontroleerd kon worden wie de afboekingen had gedaan. Sinds 10:30 uur zouden klanten weer het juiste overzicht te zien moeten krijgen. ING kon niet bevestigen dat er sprake is van een fout in de app, die een verkeerde melding toonde. Dit wordt wel meegenomen in de evaluatie, aldus de woordvoerder.

Tijdens de storing werd in de ING Bankieren-app de melding ‘Probeer het opnieuw’ getoond als klanten betalingen wilden doen. Ondanks de herhaaldelijke foutmelding werd het geld wel gewoon afgeschreven. Bij klanten die dezelfde betaling opnieuw wilden doen werd het geld vervolgens ongemerkt meerdere keren afgeschreven. Verschillende gebruikers hebben dit gedaan, zo blijkt onder meer uit de vele reacties op Twitter. In de melding die ING via Twitter heeft gedaan wordt expliciet aangegeven dat klanten overschrijvingen niet opnieuw moeten proberen, terwijl in de app een tegenovergestelde melding wordt getoond.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Klanten die nu hun beklag bij de klantenservice van de ING komen doen krijgen nul op het rekest. De klantenservice laat tegenover verschillende klanten weten dat ze nooit twee keer op de knop ‘Verzenden’ hadden mogen drukken.

ING-woordvoerder Jeroen Baardemans reageert tegenover De Telegraaf:

Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker, ook tijdens een storing. Wie geld kwijt is, zou contact moeten opnemen met de ontvanger. Wij kunnen niet bepalen of een klant dit per ongeluk of expres heeft gedaan.

Met dank aan tipgever Arno

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 juli 2014 om 23:14
Onderwerp

Reacties: 31 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.