iculture-biz
iCulture Biz Ook zakelijk scherp

Apple stelt eisen aan fabrikanten die naam iBeacons willen gebruiken

Apple gaat eisen stellen aan accessoirefabrikanten die de naam iBeacons willen gebruiken. Zij moeten deelnemen aan een speciaal programma.

ibeaconsApple heeft specificaties en eisen bekendgemaakt voor de nieuwe iBeacons-technologie die iPhones met Bluetooth-ontvangers laat communiceren om bijvoorbeeld de laatste aanbiedingen op het scherm te tonen. Dit betekent onder meer dat niet elke fabrikant zomaar de naam iBeacon mag gebruiken. Fabrikanten moeten deelnemen aan het speciale MFi-programma als ze de naam op hun product willen gebruiken en daarmee ook aan bepaalde eisen voldoen. Nu er steeds meer alternatieven komen, moet het voor de gebruiker sneller duidelijkheid scheppen welke producten door Apple zijn goedgekeurd.


De iBeacons-technologie werd als onderdeel van iOS 7 geïntroduceerd en is in feite Apple’s tegenhanger voor NFC, dat onder meer voor mobiele betalingen wordt gebruikt. Apple heeft gekozen voor Bluetooth 4.0 Low Energy, een technologie die constante communicatie met iPhones mogelijk maakt zonder dat het heel veel accuverbruik kost. Met de iBeacons zijn verschillende toepassingen denkbaar. Apple gebruikt het zelf in de Amerikaanse Apple Stores en je kunt het ook gebruiken om een nieuwe Apple TV automatisch te configureren.

Sinds de introductie in juni afgelopen jaar zagen we al verschillende toepassingen van iBeacons voorbij komen. Zo is een Nederlands themapark de eerste toeristische attractie die iBeacons inzet om mensen relevante informatie te bieden. En de Rabobank heeft een oplossing bedacht zodat winkeliers eenvoudig iBeacons in winkels kunnen gebruiken.

Het is overigens niet nieuw dat Apple fabrikanten eisen stelt. Ook hoesjes, kabels, docks en andere accessoires die het ‘Made for iPhone’-logo dragen moeten aan verschillende eisen voldoen. Het beleid van Apple stelt geen beperkingen op voor wat betreft de functionaliteit. De accessoires mogen ook gewoon samenwerken met Android-toestellen. Het lijkt er dan ook op dat Apple simpelweg zijn eigen handelsmerk wil beschermen. Tegelijkertijd nemen de berichten over alternatieve beacons steeds meer toe. Zo wordt voor 99 dollar de Estimote verkocht, een klein Bluetooth-kastje. En ook de grote financiële dienstverlener PayPal werkt aan een eigen variant op iBeacons gericht op het doen van mobiele betalingen.

Lees meer in ons Dossier iBeacons

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.