Populariteit tablets leidt tot lagere groei in computerverkoop

Volgens onderzoeksbureau's IDC en Gartner zorgt de toenemende populariteit van tablets zoals de iPad voor een lagere groei van computerverkopen. Er zijn te hoge voorraadniveau's en de tablets kannibaliseren op de computerverkoop.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

computers laptops tabletsDe verkoop van computers vertoont nog steeds een stijgende lijn, maar het gaat minder snel dan voorheen. Dat blijkt uit cijfers van IDC en Gartner, die recent zijn uitgebracht en betrekking hebben op het tweede kwartaal van 2011. Gartner zag de verkoop van computers stijgen met 2,3 procent, terwijl IDC in dezelfde periode een stijging van 2,6 procent zag. Het totale aantal verkochte computers ligt volgens deze onderzoeksbureau’s op respectievelijk 85,2 en 84,4 miljoen stuks.


Kijk je naar eerdere schattingen van de onderzoeksbureau’s, dan valt de verkoop wat tegen. Maar er zit nog steeds groei in; de groei gaat alleen minder hard dan verwacht. Gartner dacht eerder dat de pc-markt met 6,7 procent zou groeien.

Gartner en IDC denken dat de stijging lager is, door de groeiende populariteit van tablets. In de cijfers zijn wel desktopcomputers, laptops en mini-notebooks meegenomen, maar geen (media)tablets zoals de iPad. In de lijstjes wordt de top 5 bevolkt door HP, Dell, Lenovo, Acer en Asus. Gartner verklaart het feit dat er minder computers zijn verkocht door de hype rond tablets. Gartner-analist Mikako Kitagawa zegt erover:

Gezien de hype rond mediatablets zoals de iPad, waren retailers erg conservatief met het plaatsen van orders voor PC’s. In plaats daarvan wilden ze plek inruimen voor mediatablets. Sommige PC-verkopers moesten hun voorraad afbouwen door promoties, terwijl anderen hun productaanbod bij retailers versoberden.

Apple is in de lijstjes van Gartner te vinden onder het kopje ‘Others’, die gezamenlijk een marktaandeel van 36,7 procent hebben. Reken je tablets wel mee, dan zou Apple minimaal op de derde plaats staan in de lijst van ‘s werelds grootste computerfabrikanten. IDC constateert in de VS een daling van 4,2 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook in West-Europa kromp de markt, veroorzaakt door “zakelijke kannibalisatie van mediatablets en smartphones”. De vraag van consumenten was bovendien laag en de voorraden waren maar moeilijk weg te werken. Centraal- en Oost-Europa, het Midden Oosten en Afrika groeiden echter wel.

Meer info: Gartner-rapport over 2e kwartaal 2011 en IDC-persbericht over 2e kwartaal 2011.

Informatie

Laatst bijgewerkt
17 juli 2014 om 1:29
Categorie
iDevices

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.