Ophef over Britse voetbalscoredienst FootyTweets

Als je vroeger naar een voetbalwedstrijd ging, nam je een radio mee om de tussenstand bij andere wedstrijden te volgen. Tegenwoordig neem je je iPhone mee om via Twitter de stand te zien.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

footy tweetsAls je vroeger naar een voetbalwedstrijd ging, nam je een radio mee om de tussenstand bij andere wedstrijden te volgen. Tegenwoordig neem je je iPhone mee om via Twitter de stand te zien. Aan de hand van hash tags (#ajawil staat voor Ajax-Willem II) kun je de berichten van tientallen amateurverslaggevers volgen en weet je binnen een minuut wanneer een speler een knappe pass heeft gemaakt of een doelpunt heeft gescoord. In Engeland zag een zekere Ollie Parsley kansen om dat wat professioneler aan te pakken: hij startte een Twitter-account waarmee je live de voetbalwedstrijden kunt volgen.


Ollie leverde via FootyTweets de live scores van de Engelse Premier League en de Football League. Maar vorige week kreeg de twitteraar een cease & desist van Football Data Co (FDC), het bedrijf dat de uitslagen van BBC’s Press Association in licentie verkoopt. FootyTweets moest eerst de logo’s van de clubs en de leagues weghalen. Daarna werd hij gedwongen om de wedstrijdschema’s niet langer te publiceren. Dat mag alleen met een licentie, die £52.000 kost. Voor het weergeven van de voetbalstanden is een tweede licentie nodig: die kost £5.320 voor de Premier League en £10.534 voor de Football League, maar daarmee mag je maar negen updates per wedstrijd publiceren. Ollie zegt dat hij zijn standen van een externe bron ontvangt, waarna hij ze op Twitter publiceert. Hij verdient ook geen geld met de Twitter-dienst, maar zoals we weten: voetbal is big business in Engeland. Kijk dus uit wanneer je iets te enthousiast de voetbalverslaggever uithangt via je iPhone: voor je het weet heb je Infostrada of een andere belangengroep achter je aan.

Meer info: FootyTweets
Via: PaidContent

Voor wie het interessant vindt om te discussiëren of zulke dingen wel of niet mogen: op SocialMediaBlog.nl heb ik gisteren een verslag geschreven over de Workshop Copyright, die de Stichting Copyright & Nieuwe Media onlangs organiseerde.

Informatie

Laatst bijgewerkt
2 november 2009 om 1:02
Categorie
Achtergrond

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.