Onderzoekers gebruiken iPhone om Web 3.0 uit te leggen

Duitse onderzoekers gebruiken een iPhone-kiosk om uit te leggen hoe het semantische web, ook wel bekend als Web 3.0, werkt. Maar of de gebruikers daar al klaar voor zijn? De meeste Nederlanders zijn nog niet eens aan Web 2.0 toe.

semantisch_webNederlanders maken zich nog helemaal niet druk over ontwikkelingen zoals Web 2.0, zo bleek laatst uit een onderzoek. Maar toch staat de volgende fase ons alweer te wachten: Web 3.0, oftewel het semantische web. Twee Duitse onderzoekers hebben een manier bedacht om aan de doorsnee burger uit te leggen hoe zo’n semantisch web werkt. Ze gebruiken daarbij een experimentele kiosk (een soort Microsoft Surface-tafel) met een iPhone.


In de kiosk worden mp3-bestanden als voorbeeld gebruikt, omdat mensen zich daarbij makkelijk kunnen voorstellen dat een bestand metadata heeft, die je onderling met elkaar kunt koppelen. Deelnemers aan het experiment leggen een iPhone op een aanraakgevoelig oppervlak en zien er een cirkel omheen verschijnen. Rondom de iPhone verschijnen lijsten met muzieknummers, gesorteerd op artiest, titel of genre. De muzieknummers kun je naar zogenaamde spotlets slepen: intelligente informatie-agents die bepaalde activiteiten kunnen uitvoeren, zoals het afspelen van een YouTube-video. De kiosk die de onderzoekers hebben ontwikkeld noemen ze het Comet-systeem, een afkorting voor Collaborative Media Exchange Terminal.

Wie niet in de gelegenheid is om aan het experiment deel te nemen kan straks een website-versie van het systeem proberen, waarbij je iconen met een cursor kunt verslepen in plaats van met je vinger. Er zijn ook gesproken commando’s mogelijk. Maar of deze demonstratie het er voor de gebruiker nu veel duidelijker op maakt …?

Meer info: Advanced Tangible Interface Lab via CNN en ReadWriteWeb

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Informatie

Laatst bijgewerkt
22 december 2008 om 23:05
Categorie
iDevices

Reacties: 27 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.