Lokatiebepaling door Skyhook: zo werkt het

Skyhook kreeg als startup uitzonderlijk veel aandacht tijdens de MacWorld-keynote van Steve Jobs. Maar wie er achter dit bedrijf zitten en hoe de technologie werkt, bleef tot nu toe onduidelijk.

SkyhookDe MacWorld-keynote van Steve Jobs leverde nogal wat vraagtekens op over Skyhook, het bedrijf dat lokatiebepaling doet aan de hand van Wi-Fi-technologie. Het bedrijf kreeg z’n 15 seconds of fame maar wie er achter het bedrijf schuilgaan en hoe de technologie werkt, bleef vooralsnog duister. De Herald Tribune heeft nu een artikel gepubliceerd waarin valt te lezen dat Skyhook in 2003 werd opgericht in Boston door Ted Morgan en Michael Shean. Zij hebben de Wi-Fi-signalen in duizenden steden vastgelegd, simpelweg door met de auto door straten te rijden. De database bevat nu de unieke eigenschappen van 23 miljoen Wi-Fi-hotspots.

Morgan en Shean waren verbaasd dat ze tijdens reizen zoveel Wi-Fi-signalen oppikten en ontwikkelden een technologie die gebruikmaakt van de unieke ID van elke hotspot. Skyhook werkt nu in 8.000 steden in de VS en breidt uit naar Europa en Azië. De plaatsbepaling is nauwkeurig tot op 50 meter en hanteert een marge door een cirkel te tekenen op de kaart. De gebruiker bevindt zich in 95% van de gevallen binnen de straal van de cirkel. Welke deal Skyhook met Apple heeft gesloten blijft in het duister. Ook weten we nog steeds niet of de Skyhook-lokatiebepaling altijd gratis is, of dat de gegevens alleen door gebruikers van een officieel iPhone-abonnement kan worden opgehaald.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 januari 2008, 7:05
Categorie iOS

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.