Kritiek op nieuwe Google Mobile voor iPhone

De nieuwe Google Mobile for iPhone wordt niet door iedereen positief ontvangen. Je moet vaker klikken om informatie te zien en er is nog maar één advertentie en zoekresultaat zichtbaar.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Google MobileZoals je ongetwijfeld gemerkt hebt, heeft Google een redesign van de homepage voor iPhone-gebruikers doorgevoerd. Voorheen was het een algemene mobiele versie van de site met nieuwskoppen, weer, Gmail en andere interessante content die je met één oogopslag kon overzien. Nu is het een simpel zoekvak geworden en moet je veel meer moeite doen om content te vinden.


Deze klacht is afkomstig van een columnist bij Informationweek, die niet gecharmeerd is van de nieuwe interface. En hij is niet de enige. Alle grote media hebben aandacht besteed aan de nieuwe Google Mobile voor iPhone, maar er is ook kritiek. Bijvoorbeeld vanwege de “Sponsored Link” die in de iPhone-versie bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Die neemt een groot deel van de resultatenpagina in beslag en zorgt ervoor dat alleen de hoogstscorende website bij een zoekactie in beeld komt. In plaats van het ‘echte web’ heeft Google de mobiele versie speciaal aangepast voor iPhones, met een groter lettertype, minder informatie op het startscherm, geen zoommogelijkheden en vijf tabbladen voor Home, Gmail, Calendar, Reader en More.

Het is alleen jammer dat het zoekresultatenscherm (zie afbeelding) nog maar één adverteerder en één zoekresultaat toestaat. Op normale Google webpagina’s zijn er drie plekken voor adverteerders. Het is daardoor een stap terug voor websitebeheerders, adverteerders en gebruikers, want je ziet minder informatie op hetzelfde scherm.

De samenzweringstheorie luidt dan natuurlijk, dat Google de iPhone-interface met opzet slechter maakt, zodat het eigen project Android meer kans van slagen heeft.

Informatie

Laatst bijgewerkt
2 november 2009 om 1:42
Categorie
Apps

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.