iPhone-ontwikkelaars zien verkoop teruglopen sinds iTunes 9

Apple heeft in iTunes 9 voor een andere indeling gekozen. iPhone-ontwikkelaars vrezen daardoor een lagere omzet, want het wordt steeds lastiger om jezelf in de kijker te spelen, onder andere omdat subcategorieën bij games zijn verdwenen.

itunes 9Apple heeft in iTunes 9 diverse verbeteringen doorgevoerd, die ook gevolgen heeft gehad voor de indeling voor de iTunes Store. De iTunes Store moest er aantrekkelijker uitzien en moest makkelijker doorzoekbaar worden, maar iPhone-ontwikkelaars zijn verontrust. Vooral kleinere ontwikkelaars zien de omzet teruglopen. Ontwikkelaar Powerybase schrijft in een uitgebreide blogposting dat de omzet met 20% is afgenomen sinds 13 september. Hoe meer mensen upgraden naar iTunes 9, hoe minder er wordt verkocht. Door het wegvallen van subcategorieën voor games is het voor kleine gamesontwikkelaars moeilijker geworden om zichzelf in de kijker te spelen.

Powerybase denkt dat het ook ligt aan de nieuwe navigatiewijze met kleine pijltjes van 15 bij 15 pixels groot. Er is geen andere manier om de App Store-categorieën te bereiken, dan via zo’n pijltje. Ouderen en mensen die minder handig met de computer zijn, hebben niet eens door dat ze op zo’n pijltje moeten klikken.

In de oude interface was er een zijbalk met een lijstje met categorieën waar meteen je oog op viel. De verbeterde zoekmogelijkheden zijn mooi, maar veel gebruikers weten niet wat ze willen hebben en kijken gewoon wat er voor hun neus komt. De teksten bij de iconen zijn daarvoor te kort. Het zou mooier zijn als bij de grote iconen waar Apple nu voor heeft gekozen, een korte beschrijving komt zodat je niet alleen op het plaatje hoeft af te gaan.

Voor Apple betekent meer applicaties dat er meer omzet wordt gedraaid, maar voor ontwikkelaars betekent meer applicaties dat er meer concurrentie is en dat het nog moeilijker wordt om jezelf in de kijker te spelen. Ontwikkelaars dienen wekelijks 8.500 nieuwe en bijgewerkte applicaties in en de nieuwe indeling van iTunes 9 helpt niet om makkelijker ontdekt te worden. Toch zijn er ook positieve veranderingen: de top 100 is nu veranderd in een top 200, zodat er dubbel zoveel applicaties zichtbaar zijn. En er is een ‘Top Grossing’-lijst (in het Nederlands heet dit Top opgebracht) toegevoegd, waarmee je kunt zien welke applicaties het meeste geld hebben opgebracht. Daardoor hebben goede maar duurdere applicaties ook een kans in vergelijking met de goedkope €0,79-applicaties die als warme broodjes over de toonbank gaan.

Bladeren per subcategorie is niet meer standaard mogelijk en je kunt ook niet meer de toplijstjes per subcategorie bekijken. Dit staat standaard uitgeschakeld, al kun je wel handmatig het tonen van subcategorieën weer inschakelen. Vooral voor gamesontwikkelaars is het lastig dat alle ruim 20.000 iPhone-games nu op één grote hoop worden geveegd. Een ontwikkelaar zegt op het Unity3D-forum:

Bad news for game developers — iTunes 9 removed subcategories for games. So if you were seeing steady sales because you were at the top of a subcategory list, then you might be screwed now. Yup, it’s actually HARDER to find smaller, indie games now.

Ontwikkelaar Noel Llopis van de game Flower Garden, verwacht zelfs een daling van 50% in de verkopen. Er zijn echter ook ontwikkelaars die sinds de update naar iTunes 9 beter verkopen. Gaat het aanbevelingssysteem van Genius deze ontwikkelaars helpen? Of zou Apple gewoon betere zoek- en filtermogelijkheden voor de App Store moeten maken?

Via: Informationweek

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 14 september 2009, 12:07
Categorie Apps

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.