iPhone: ‘Een telefoon om verliefd op te worden’

De iPhone moest de eerste telefoon worden, waar mensen verliefd op zouden worden. Dat zei Bob Borchers tijdens een praatje tegen studenten in Californië. Veel functies die nu de iPhone bepalen, zaten niet in de eerste ideeën over de iPhone.

bob-borchersBob Borchers was iPhone-productmarketeer toen de iPhone op de markt kwam. Hij kreeg wereldwijd bekendheid door een serie productvideo’s van Apple, waarin hij de mogelijkheden van de iPhone uitlegde. Inmiddels heeft Borchers een heel andere carrière en houdt hij zich bezig met mobiele betalingen, maar tijdens een praatje voor studenten in Californië wilde hij nog wel even terugblikken op de ontstaansgeschiedenis van de iPhone. Die is eigenlijk heel simpel: Steve Jobs vertelde de engineeringteams dat ze “de eerste telefoon moesten maken, waarop mensen verliefd zouden worden”. Het moest een revolutionaire mobiele telefoon worden, de beste iPod die ooit gemaakt is. En je moest ermee kunnen internetten.


Zijn eigen rol als productmarketeer zag Borchers als een dirigent, waarbij hij allerlei teams coördineerde en moest besluiten welke functies er al dan niet in de eerste iPhone aanwezig moesten zijn (al zal Steve Jobs zich daar ook stevig mee hebben bemoeid). In zijn praatje herhaalt Borchers ook nog een aantal dingen die we onderhand wel weten: dat Apple zo succesvol is omdat het bedrijf altijd met innovatie bezig is, extreme aandacht voor details heeft en volgens de slogan “think different” wil zorgen dat mensen anders over hun apparaten gaan denken. Borchers vindt het opvallend, dat de dingen waar mensen nu zo dol op zijn bij de iPhone, zoals apps, GPS, foto en video en spraakherkenning, juist functies zijn die in de oorspronkelijke ideeën voor de iPhone niet aanwezig waren. Ook had Apple bewust ervoor gekozen om aanvankelijk heel weinig over de iPhone te vertellen. Mensen moesten de functies zelf gaan ontdekken, zodat ze ‘engaged’ raakten met het product en er verliefd op werden.

Borchers houdt tegenwoordig wel meer praatjes op conferenties over innovatie bij Apple, maar een imperium en bekendheid zoals Guy Kawasaki eraan over heeft gehouden, heeft Bob Borchers nog niet.

Onderstaande filmpjes zijn volgens de bekende YouTube-traditie zeer amateuristisch gefilmd, maar wie snel misselijk wordt kan ook luisteren naar het verhaal zonder naar de wilde camerabewegingen te kijken:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3H8v5XEkVAk

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xrEd5bk1Aas

Informatie

Laatst bijgewerkt
2 februari 2012 om 10:13
Categorie
iDevices

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.