Gratis iPhone-applicaties, levert dat nog iets op?

Heeft het zin om een gratis applicatie voor de App Store te maken, zelfs als maar 1% van de gebruikers overstapt naar de betaalde versie? Uit de ervaringen van FlipBook blijkt dat het werkt.

FlipbookiPhone Atlas heeft een interessant artikel gepubliceerd over de vraag of het (als ontwikkelaar) zin heeft om gratis applicaties in de App Store aan te bieden. De betaalde applicaties leveren nogal wat geld op, als we de ervaringen van verschillende ontwikkelaars mogen geloven. Ook al zijn de prijzen klein, met meer dan 400.000 verkochte applicaties loopt MooCow (maker van Drummer, Pianist en Band) behoorlijk binnen. Uit de ervaringen van TapTapTap blijkt ook dat de enorme aantallen iPhone-bezitters een applicatie al snel lucratief maken. Maar hoe zit het met de gratis apps?

Een populaire manier om klanten te trekken is om een gratis applicatie beschikbaar te stellen, met beperkte functionaliteit. Het is bovendien de enige manier om een trial-applicatie aan te bieden, waarbij gebruikers eerst kunnen testen voordat ze tot aankoop overgaan. Dat blijkt nauwelijks het geval: Josh Anon, de ontwikkelaar van FlipBook, meldt dat minder dan 1% overstapt van de lite-versie naar de volledige versie. FlipBook is niet eens een obscure applicatie die niemand kent: het staat op dit moment op nummer 6 in de lijst van populairste gratis applicaties. Met een conversiegraad van 1% zou dat ongeveer 2.510 betaalde downloads moetenopleveren. De prijs van FlipBook is net geen $10 dus dat levert $17.570 in nog geen maand tijd op. Josh heeft niet echt reden tot klagen…

Via: iPhone Atlas

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 1 september 2008, 12:30
Categorie Apps

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.