Geplande iPhone-aankopen stijgen met 12%

ChangeWave ondervroeg 3.597 consumenten naar hun volgende mobiele telefoon. Als ze van plan zijn binnen 90 dagen een nieuw mobieltje te kopen, is dat in 35% van de gevallen een iPhone.

iPhone zakelijk in de concurrentie met BlackBerryEen nieuwe maand, een nieuwe stapel statistieken: de tweede van vandaag komt van ChangeWave. Toen ChangeWave vorige keer een onderzoek deed naar tevredenheid van smartphone-bezitters, bleek de iPhone al erg populair. Nu zijn er opnieuw 3.597 Amerikanen in de periode tussen 17 en 24 maart ondervraagd over hun visie op smartphones. Daaruit blijkt dat RIM dominant blijft in de smartphone-markt, maar dat de Apple iPhone sterk in opmars is.

Op dit moment heeft de BlackBerry een marktaandeel van 42%, een procent lager dan vorige keer. Apple staat op de derde plaats met 9% marktaandeel, op kleine afstand van Palm (16%), waarvan het marktaandeel al twee jaar daalt. De iPhone kreeg van 79% het predicaat “zeer tevreden”, terwijl onder de BlackBerry-bezitters 54% zeer tevreden is. Bij Palm is slechts 22% zeer tevreden. Dit is in lijn met wat uit eerdere onderzoeken bleek.

De toekomst ziet er zonnig uit voor de iPhone: één op de drie respondenten die binnen 90 dagen van plan zijn om een nieuwe mobiele telefoon te kopen, denkt aan een iPhone. In het vorige onderzoek uit januari 2008 dacht nog 23% er zo over; en stijging van 12%. “De belangrijkste redenen voor de groei zijn de recente Apple-aankondigingen over de iPhone Software Development Kit en het nieuwe 2.0 OS”, zegt Tobin Smith, oprichter van ChangeWave Research. “Eén op de tien respondenten zegt nu dat ze sneller een iPhone zullen kopen in de toekomst vanwege de nieuwe smartphone-software”.

Op de vraag welk mobiel besturingssysteem de respondenten in de toekomst gebruiken, wordt de keuze opnieuw gedomineerd door RIM en Apple. Slechts 2% is zeer geneigd om Google Android te kiezen en 15% zijn enigszins daartoe geneigd. Volgens Smith duidt dat erop dat consumenten wel wat interesse hebben in Android, maar vanwege de extreme competitieve strijd tussen RIM en Apple is er weinig kans dat Android voor één van hen een grote bedreiging zal zijn. Android’s potentiële niche bevindt zich bij telefoonmakers zoals HTC. ChangeWave noemt dit ‘second tier’ smartphonespelers.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 april 2008, 10:04
Categorie iDevices

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.