Flurry AppCircle: applicatie-advies vermomd als reclame?

Flurry is een nieuwe dienst gestart voor 'app discovery'. AppCircle is een kring van ontwikkelaars, die naar elkaars applicaties doorverwijzen.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

In de App Store is het behoorlijk zoeken om leuke apps te ontdekken. Je kunt de top 100 per categorie bekijken, maar daar ben je na verloop van tijd ook wel op uitgekeken. Hoe ontdek je nou nieuwe, interessante apps? Advertentiebureau Flurry is misschien niet de meest voor de hand liggende kandidaat om zich hierop te storten. Toch zijn ze een initiatief gestart met de naam App Circle.

Het komt er domweg op neer dat er een kring van ontwikkelaars ontstaat, die naar elkaar doorverwijzen. Vanuit de ene applicatie krijg je een ‘aanbevelingen’ om een andere iPhone-applicatie ook eens te proberen. Momenteel verkeert de dienst in beta voor de iPhone. Na de betaperiode zou AppCircle ook beschikbaar voor Android moeten komen.

Echt onafhankelijke aanbevelingen krijg je niet. Flurry prijst App Circle namelijk bij ontwikkelaars aan met de tekst:

Drive downloads of your apps with Flurry AppCircle. Increase revenue by including your app in a powerful affiliate network of applications that leverages a data-driven, intelligent recommendation engine to improve discovery.

Het lijkt er dus vooral op dat Flurry nieuwe reclamemogelijkheden wil aanboren en dat de zogenaamde ‘aanbevolen apps’ gewoon zijn bedoeld om te zorgen dat gebruikers hun portemonnee gaan trekken voor een applicatie uit het Flurry-advertentienetwerk.

Waar Flurry waarschijnlijk wel een punt heeft, is dat gebruikers veel meer tijd doorbrengen in een applicatie dan in de App Store. Er valt daarom iets te zeggen voor het idee om mensen aanbevelingen reclamebanners voor te schotelen op het moment dat ze een applicatie gebruiken.

Ga je op deze manier leuke nieuwe applicaties ontdekken? Misschien wel, maar hulp bij application discovery is wel een heel eufemistische uitdrukking voor reclamebanners in apps. Ik denk trouwens dat gebruikers de banners in het scherm ook gewoon als reclame gaan ervaren en niet als vriendendienst om je in contact te brengen met interessante apps. De banners zien er wel iets anders uit dan normaal: als je erop klikt kom je op een scherm met aanvullende informatie over de betreffende app terecht, waarbij je nog wat aanvullende app-aanbevelingen te zien krijgt.

Meer info: Flurry AppCircle
Via: VentureBeat

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 31 mei 2013, 13:39
Categorie Apple

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.