Facebook iMac

Nieuwe EU-regels: haatzaaiende berichten sneller van social media af

Google, Microsoft, Twitter en Facebook gaan akkoord met nieuwe regels van de EU. Gevolg: haatzaaiende berichten en terroristische content worden nu nog strenger aangepakt.

Nu we vrijwel constant bezig zijn met sociale media duiken er dagelijks racistische en tot haat aanzettende berichten op. Erger nog is dat terroristen van deze platformen gebruik maken om meer sympathisanten te verzamelen en hun netwerk zo verder uitbreiden. Daar wil de EU een einde aan maken. Facebook, Twitter, Google en Microsoft helpen eraan mee door akkoord te gaan met nieuwe regels.

Facebook iMac

Haatzaaiende en terroristische content strenger aangepakt

Natuurlijk gebeurde er al vrij veel om tot haat aanzettende berichten te weren op social media. Facebook heeft talloze berichten verwijderd die racistisch waren of met terrorisme te maken hadden. Maar nu zijn er Europese regels voor gemaakt, zodat dit soort berichten minder circuleren. Facebook, Twitter, Microsoft en YouTube zijn akkoord gegaan met een nieuwe regelgeving voor hun platformen. Als ze bericht krijgen van content die tot haat of terroristische aanzet moeten ze dit binnen 24 uur bekijken en zo nodig verwijderen. Oftewel: het wordt er een stuk gezelliger op.

Daarnaast gaan we steeds meer tegengeluiden zien op de sociale media. De bedrijven worden met deze nieuwe regels namelijk ook verplicht om “onafhankelijke contra-verhalen” tegen haatzaaien en propaganda te herkennen en te promoten.

“De recente terroristische aanslagen hebben ons eraan herinnerd hoe belangrijk het is om iets tegen illegaal online haatzaaien te doen”, vertelt Vĕra Jourová, de EU-commisaris voor Justitie, consumenten en gendergelijkheid. “Sociale media is helaas één van de tools die terroristen gebruiken om groepen jonge mensen te radicaliseren en haat en geweld te verspreiden.”

Eerdere samenwerking
De stap van de EU en de techbedrijven is een gevolg van de recente terroristische aanvallen in Brussel en Parijs en de vluchtelingencrisis. Bovendien waren de sociale media al met vergelijkbare acties bezig. Facebook werkte al samen met de Duitse overheid om te vechten tegen racisme en vreemdelingenhaat, nadat het bedrijf kritiek kreeg van de minister van Justitie. Daarnaast gingen Facebook, Twitter en Google eerder al akkoord om in Duitsland haatzaaiende uitspraken binnen 24 uur van hun platformen te verwijderen.

 

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 31 mei 2016, 14:44
Categorie Diensten
Onderwerpen europa, facebook, google, microsoft, twitter

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.