Eerste iPhone-koper Jonny blijkt reclamestunt

De eerste iPhone-koper ter wereld, Jonny uit Nieuw-Zeeland, blijkt onderdeel te zijn geweest van een reclamecampagne van Yellow Pages. Jonny kreeg $50 per uur en $1.000 zakgeld om zoveel mogelijk publiciteit te genereren.

JonnyVorige week hebben we nog hartelijk zitten lachen om een Telegraaf-lezer die beweerde dat Apple mensen inhuurt om in de rij te gaan staan voor nieuwe producten. Onzin natuurlijk, maar rond de eerste iPhone-koper in Nieuw-Zeeland is nu wel een relletje ontstaan: de goedlachse Jonny Gladwell blijkt onderdeel voor een reclamecampagne voor de plaatselijke Gouden Gids.

Jonny zou $50 per uur hebben gekregen en nog eens $1.000 als vergoeding voor de wereldwijde mediabelangstelling. De Gouden Gids wilde met de reclamecampagne duidelijk te maken dat je op straat in Auckland makkelijk kunt overleven als je alleen Yellow Pages online bij de hand hebt. Jonny blijkt niet eens een Apple-fan, maar gewoon een toevallige vriend van een medewerkers van het reclamebureau. Hetzelfde reclamebureau zorgde ervoor dat Jonny een eigen blog kreeg en in de media goed in beeld kwam.

Computerworld heeft trouwens een interessante berekening gemaakt van de kosten voor mensen die wél normaal in de rij stonden te wachten. Er vanuit gaande dat mensen gemiddeld twee uur in de rij hebben gestaan, betekent dat 83.000 volle dagen die met deze actie onnodig zijn verknoeid. Als een werknemer gemiddeld $10 per uur verdient is dat $20 miljoen weggegooid geld, wat volgens Computerworld met betere planning van Apple voorkomen had kunnen worden.

Meer info: NBR

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 14 juli 2008, 11:50
Categorie Achtergrond
Onderwerpen marketing, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.