Apple iPhone wordt een ‘monster’

Uit onderzoek van ChangeWave Research blijkt dat 9% van de respondenten de iPhone meteen wil kopen. Het onderzoek werd echter wel gedaan onder mensen die technologisch al voorop lopen.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

monster.jpgHoera, er zijn weer cijfers binnen! Na het veel geciteerde onderzoek van Harris Interactive heeft nu ook ChangeWave Research een onderzoekje gedaan. Daaruit blijkt dat Apple maar beter kan zorgen dat er in juni voldoende voorraad is, want de belangstelling zal overweldigend zijn. Bijna één op de tien respondenten (9%) willen de Apple iPhone kopen, wanneer deze beschikbaar komt. Nog eens 7% zegt dat ze de iPhone waarschijnlijk zullen kopen als kado voor iemand anders. “This is going to be a monster”, zegt ChangeWave-oprichter Tobin Smith. Maar erg betrouwbaar zijn de cijfers niet, want ChangeWave ondervroeg alleen mensen die technologisch al voorop lopen.

Het onderzoek laat zien dat de iPhone veel sneller opgepikt zal worden dan andere consumenten-
electronica. Als de prestaties naar verwachting zijn, kan de verkoop wel eens Apple’s verwachtingen overtreffen. Maar dat laatste is nou net het probleem: Apple moet alles op alles zetten om nog bepaalde problemen met het besturingssysteem op te lossen.

Volgens analisten is de hoge prijs het grootste minpunt van de iPhone. Er komen twee versies: eentje met 4 gigabyte flashgeheugen, die $499 gaat kosten en een duurdere met 8 GB opslagruimte die $599 gaat kosten. Dat is niet de prijs van een los toestel, maar bij afsluiting van een 2-jarig contract bij AT&T, al zijn er ook geluiden dat kopers op forse kortingen kunnen rekenen. Gezien de enorme belangstelling voor de iPhone zijn kortingen helemaal niet nodig.

Analist Kevin Burden van onderzoeksbureau Telephia zegt, dat de iPhone een duur apparaat is voor consumenten. Het toestel zal als eerste de early adapters aantrekken, mensen die altijd het nieuwste van het nieuwste willen. Maar voor de massamarkt moet Apple de prijs omlaag brengen naar $200 of minder. Uit het onderzoek van ChangeWave blijkt dat de belangstelling enorm toeneemt wanneer de prijs omlaag gaat: van de consumenten die de iPhone op dit moment niet willen kopen, zegt 30% dat ze de iPhone wel zullen kopen als de prijs tussen $200 en $299 zou liggen. De verhouding tussen het 4GB- en het 8GB-model is daarbij 1:2, dus de belangstelling voor het 8GB-model is tweemaal zo groot als voor het 4GB-model.

ChangeWave ondervroeg bijna 3.500 mensen tussen 4 en 10 april. De cijfers kunnen vertekenen, want de respondenten waren geen doorsnee-consumenten, maar leden van de ChangeWave Alliance, een groep van 10.000 professionals uit de zakenwereld, technologie en medische beroepen die voorop lopen op het gebied van technologie.
ChangeWave vroeg ook naar koopfactoren voor de iPhone en kwam daarbij tot andere concousies dan het onderzoek van Harris, waarin opslagcapaciteit naar voren kwam als belangrijkste koopfactor. Bij ChangeWave is de integratie van iPod, mobiele telefoon, 2 megapixel-camera en e-mail/internetfuncties de belangrijkste reden. Ook genoemd werden innovaties zoals het 3,5 inch touchscreen en de reputatie van Apple als merk.

Van de mensen die de iPhone willen kopen, zou 79% hun huidige mobiele operator in de steek laten en overstappen naar AT&T. Maar liefst 9% zou de iPhone als tweede telefoon erbij nemen. Mensen die de iPhone niet willen kopen, doen dat vooral om dat ze tevreden zijn met hun huidige telefoon: 55% ziet geen reden om te switchen, terwijl 28% best zou willen overstappen maar de telefoon te duur vindt. Dat is wel zo, maar volgens analist Smith is de iPhone veel meer dan een mobiele telefoon: door de iPod-functies en videospeler mag de iPhone best iets duurder zijn.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 4 februari 2013, 16:27
Categorie Providers
Onderwerp changewave

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.