Veronica Superguide icon

Veronica Superguide: televisiegids met kijktips voor Netflix, Pathé Thuis, iTunes en meer video on demand

Met de Veronica Superguide zie je in één keer wat er op tv is, maar ook wat voor leuke films en series er op Netflix, Pathé Thuis en andere diensten staan.

Veronica Superguide iconDe iOS-app van Veronica Magazine heeft een forse update gekregen, waardoor hij voortaan bekendstaat als Veronica Superguide. Met de naamsverandering is Veronica Superguide niet langer alleen een gids voor je televisieprogramma’s: de app raadt nu ook films en series aan die je bij diensten zoals Netflix, Pathé Thuis en in iTunes kunt bekijken. Een logische stap, aangezien we steeds minder alleen naar gewone kabeltelevisie kijken.

Televisiegids voor je videodiensten

Staat een film of televisieprogramma ook bij een video on demand-dienst, dan wordt dit aangegeven met een klein icoontje. Met een tap op dit icoon wordt de respectievelijke website of app geopend, zodat je direct kunt kijken. Op het moment ondersteunt Veronica Superguide video’s op Netflix, Kijk, NLZiet en Pathé Thuis. Dat een grote tv-gids zoals Veronica deze stap zet is bijzonder te noemen. Hiermee krijgen de grote videodiensten een nog duidelijkere plek in de voorgrond, waarbij veel traditionele tv-kijkers gelijk ook zien wat er ook daar beschikbaar is. Nog niet iedere videodienst is beschikbaar. HBO GO kunnen we nog nergens in de app vinden, en ook de apps van NPO en RTL zijn nog nergens te bekennen.

Veronica Superguide 1

Het openen van films en series bij videodiensten steekt vrij simpel in elkaar – op de momenten waarop het werkt. Bij onze tests lukte het namelijk niet om een video op Netflix te openen. Met een druk op de knop werd de Netflix-website geopend, die weer verwees naar de Netflix-app, maar daar werd de video niet geladen. De film zou niet op Netflix staan. Zoek je echter handmatig op Netflix, dan kun je de besproken films en series gewoon bekijken. Video’s op Pathé Thuis en iTunes worden wel goed geladen in de respectievelijke apps. Op de beginpagina van de app worden ook extra video’s getoond over de uitgelichte content. Deze korte specials zijn gemaakt door Veronica zelf.

Registratie

Om alle functies van Veronica Superguide te gebruiken moet je een gratis account aanmaken. Je krijgt dan toegang tot de gidsfunctie van de app. Besluit je een premium-account af te sluiten, dan krijg je ook toegang tot een pdf van het papieren Veronica Magazine, winacties en specifiekere aanraders. Heb je al een abonnement? Dan kun je deze aan je account koppelen om het blad in de app te lezen. Een premium-abonnement in de app kost €2,69 per maand.

Bij beide accountvormen worden advertenties getoond, maar Veronica zegt dat premiumgebruikers ook premiumadvertenties in beeld krijgen. Dit is vooral reclame voor bijvoorbeeld films en series. Gratis gebruikers krijgen op hun beurt ook advertenties in beeld voor iets zoals een nieuw broodrooster.

Veronica Superguide 2

Druk

Veronica Superguide heeft een design wat nauw aansluit op iOS 7 en iOS 8, maar dan wel met een flinke Veronica-saus eroverheen. Dat betekent: grote letters en logo’s. Dat moet je maar net liggen. Deze bijkomende drukte zorgt voor een soms wat chaotische interface, waarbij je soms niet ziet waar je precies bent en waar je heen moet gaan. Op afbeeldingen staan meestal meerdere teksten, banners en iconen om aan te geven wat er allemaal achter schuilt. En de vele tabbladen onderin het scherm? Daar moet je op een kleine iPhone-scherm met aardig wat precisie op tappen. De interface voelt als een kleine verbetering ten opzichte van de eerdere app, niet een compleet nieuw idee. Ergens logisch: op deze manier schrikt Veronica zijn meest trouwe gebruikers niet af. Maar wij hadden graag wat meer focus gezien.

Conclusie Veronica Superguide review

Eén van de grote tv-gidsen van Nederland die zich richt op Netflix, Pathé Thuis en andere videodiensten: Veronica Superguide voelt als een mijlpaal. Met de vernieuwde app probeert Veronica zijn plek te vinden in het veranderende videolandschap. Hoewel we zelf tijdens onze tests niet heel vaak de app raadpleegden voor aanraders, is er een grote groep Veronica-lezers die hier zonder twijfel gebruik van zal maken.

• Mix tussen films en series op tv, Netflix en meer video on demand-diensten.
  • Toegang tot Veronica Magazine.

• Drukke interface.