Trainyard voor iPhone: puzzelen met treinen (review)

Review van Trainyard, een iPhone-game waarbij je moet zorgen dat treinen in de juiste volgorde binnenkomen op de stations.

trainyard vingerTrainyard is een pas afgeprijsde game waarmee ik de afgelopen dagen al heel wat uren zoet ben geweest. De gratis versie van de game komt alleen wat langzaam op gang; pas na 45 verzamelde sterren beginnen de levels uitdagend te worden. Maar dan ben je wel een halfuur en meerdere tutorials verder.

In Trainyard moet je stations met elkaar verbinden door een lijn met je vinger te trekken, zonder dat de treinen botsen.

In elke puzzel is steeds een begin- en eindstation aangegeven. De puzzels in het begin zijn nog heel eenvoudig. Door wat lijntjes te trekken kom je altijd wel bij het eindstation uit. De treinrails mogen elkaar kruisen, maar er mogen geen twee treinen op exact hetzelfde moment langskomen, want dan zullen ze botsen.

Toch zijn er ook situaties waarbij treinen juist wel moeten botsen, namelijk wanneer je de kleur van de trein wil veranderen. Een botsende gele en blauwe trein leveren een groene trein op. En heb je twee vertrekkende treinen waarvan er maar ééntje bij het eindstation mag aankomen, dan kun je de treinen zodanig laten botsen, dat ze worden samengevoegd.

Deze trailer geeft een indruk hoe het eraan toegaat:

Met Trainyard Express kun je de game gratis proberen. Deze versie bevat 60 puzzels, die anders zijn dan de levels uit de betaalde versie. Ben je uitgespeeld met Trainyard Express, dan kun je verder gaan met de 150 nieuwe levels in Trainyard, dus in totaal zijn er 210 levels. De betaalde versie van de game is tijdelijk afgeprijsd (van €2,39 voor €0,79).

trainyard roodblauwNa het leggen van de spoorrails druk je op een knop onderin het scherm om de treintjes over het parcours te laten rijden. Met een schuifknopje onderin het scherm kun je de snelheid van de treinen aangeven. Als je wilt troubleshooten kan het zin hebben om de trein wat langzamer te laten gaan. Wil je gewoon eens proberen of iets lukt, dan kun je de treinen ook supersnel over het parcours laten racen.

Bij elk level zijn sterren te verdienen. In de game moet je er rekening mee houden dat elke trein een eigen kleur heeft en ook in het station met de juiste kleur moet aankomen. Gaandeweg worden de regels steeds ingewikkelder. Je moet zorgen dat de wissels goed staan en dat de treinen in de juiste volgorde botsen, zodat ze de juiste kleur aannemen.

trainyard parcoursGaat een trein over een knooppunt, dan word de wissel omgezet. Technisch inzicht en mechanische kennis zijn daarbij soms meer een handicap. De puzzel hiernaast lijkt door de cirkelconstructie onmogelijk en ook lijken de blauwe en gele treinen in het rechtergedeelte van het scherm te botsen. Maar dat blijkt niet het geval: de treinen botsen, voegen elkaars kleur samen tot groen en omdat de wissels worden omgezet komen de groenen treintjes alsnog bij de eindstations links aan. Twee groene bolletjes bij een eindstation geven aan, dat er twee treinen moeten arriveren.

Hoewel je in Trainyard ook lijnen moet trekken is er in eerste instantie geen verband met Flight Control of Harbor Master. Het gaat niet om de snelheid waarmee je een puzzel oplost, maar om de slimheid waarmee je een route uitstippelt. Trainyard lijkt ook niet op de bekende treinspelletjes, waarbij je zo snel mogelijk een spoorwegtraject moet leggen, voordat de trein komt aanstormen. In Trainyard kun je gewoon de tijd nemen, met het gummetje de fout gelegde treinrails weer weghalen en experimenteren totdat de puzzel wel lukt.

Trainyard komt wat moeizaam op gang omdat de puzzels in het begin lachwekkend simpel zijn. Gaandeweg worden er meer regels ingevoerd, waardoor het steeds lastiger wordt om de puzzels op te lossen. Vooral het goed timen van een samenvoeging, het omschakelen van de wissels en zorgen dat het juiste aantal treinen bij het eindpunt aankomen is soms moeilijk te doen. Je kunt eindeloos blijven proberen totdat de trein wel aankomt. Belangrijkste nadeel van dit type games is voor mij, dat als je een bepaald level niet door komt, dat je eindeloos kunt blijven proberen. De lol van de game kan er al snel vanaf zijn als je er écht niet uitkomt. Gelukkig bevat de website van de ontwikkelaar wel een aantal (door gebruikers bedachte) oplossingen.

Info: Trainyard

15 oktober 2010 om 12:07
,