SCVNGR voor iPhone: Google staat achter Foursquare-concurrent

SCVNGR is een nieuwe locatiegebaseerde dienst op de iPhone, gesteund door Google. Je moet opdrachten uitvoeren in inchecken op verschillende locaties.

scvngrGoogle Ventures stopte recent $4 miljoen in SCVNGR, een locatiegebaseerd gamesplatform dat ook op de iPhone te gebruiken is. De iPhone-applicatie verscheen een paar dagen geleden in de App Store en maakt duidelijk dat het een incheckdienst zoals Foursquare is, gekoppeld aan games. In de werkelijke wereld moet je ‘scavenger hunts’ (vandaar de naam SCVNGR) uitvoeren waarbij je via je mobiele telefoon raadsels moet oplossen en aanwijzingen moet vinden.


Tot nu toe werd SCVNGR vooral in musea, universiteiten en bedrijven gebruikt, bijvoorbeeld bij teambuilding-sessies. Bedrijven betalen SCVNGR om zo’n sessie te kunnen doen; ze zouden al meer dan 600 betalende klanten hebben. Nu is het plan dat ook de gewone gebruiker ermee aan de slag gaat.

Kom je bijvoorbeeld in de kledingwinkel American Apparel, dan moet je inchecken en opdrachten uitvoeren, zoals het maken van een foto van de winkel. Een andere opdracht is om jezelf de fotograferen in een stijlvolle pose naast een van de paspoppen. Als je vijf opdrachten uitvoert verdien je de Fashionista-badge. De overeenkomst met Foursquare is al meteen duidelijk, maar SCVNGR richt zich in eerste instantie op de VS. Er zijn 20 miljoen locaties waar je kunt inchecken.

scvngr iphone

Oprichter Seth Priebatsch denkt zich toch van Foursquare te kunnen onderscheiden. De Challenges hebben een langere waarde dan een simpele check-in, zoals je bij Foursquare doet. Om een voorbeeld te geven: heb je bijvoorbeeld een burrito gekocht, dan is de Challenge dat je met de aluminiumfolie waarin de burrito was gewikkeld een origami-figuurtje vouwt. Je vrienden vinden het niet interessant om te weten dat je twee dagen geleden bij een Mexicaan hebt ingecheckt, maar SCVNGR denkt dat ze het twee dagen later nog wel interessant vinden om te zien welk origami-figuurtje jij hebt gemaakt. Iedereen kan Challenges aanmaken, zowel de eigenaar van een winkel of restaurant, als de toevallige bezoeker. Bij elke locatie zijn minimaal drie eenvoudige Challenges te vinden, waaronder het simpelweg inchecken. Pas wanneer er echt creatieve opdrachten bijkomen (waar gebruikers zin in hebben) wordt SCVNGR interessant. Eerder werd in Nederland de Foursquare-achtige dienst Feest.je voor iPhone gelanceerd.

Downloaden: SCVNGR (gratis)

scvngr iphone

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.