Review: myBooks brengt je boekencollectie in beeld

myBooks is een catalogusprogramma voor de iPhone voor je boekencollectie. Je kunt op de iPhone boeken invoeren met behulp van gegevens van Amazon.

De metalen achtergrond van myBooks. Het kon natuurlijk niet uitblijven: na myMovies is er nu ook de applicatie myBooks, eveneens gemaakt door de Belgische ontwikkelaar Netwalk. Met myBooks kun je je boekencollectie op de iPhone vastleggen, zodat je in de boekhandel precies weet welke boeken je al thuis op de plank hebt staan en welke je hebt uitgeleend. De applicatie toont de boeken in een mooie interface, alsof ze op een uitstalling in de boekhandel staan. Het invoeren van de boeken kan handmatig of semi-geautomatiseerd. Dat laatste houdt in dat je aan de hand van een zoekfunctie de boeken opzoekt in de catalogus van Amazon.

Alleen Engelse boeken

De koppeling met Amazon houdt natuurlijk wel een beperking in: ‘Alle verhalen’ van Jan Wolkers staat er niet in en ook ‘Blink’ van Francisco van Jole (om maar eens een wat minder voor de hand liggende titel te noemen) zul je niet in de catalogus aantreffen. Gelukkig hou ik van Engelstalige biografieën en non-fictieboeken die meestal wel bij Amazon te koop zijn. Dit zijn trouwens ook de boeken die ik zou uitlenen en waarvan ik wil weten welke titels ik in huis heb. Ik heb nog wel meer boeken in huis, maar ik zie geen reden waarom ik die in een catalogus zou willen vastleggen, bijvoorbeeld woordenboeken, kookboeken of reisgidsen van bestemmingen waar je ooit bent geweest. Als je de verzamelde werken van Harry Mulisch of Stephen King in huis hebt, weet je dat ook wel uit je hoofd. Ik denk dat ik zo’n 50 boeken in huis heb die ik interessant of belangrijk vind en die ik er graag in zou opnemen en dan is de moeite om ze in te voeren te overzien.

Versie, druk of cover

De applicatie myBooks vindt meestal maar één versie van een boek: handig, want dan kun je lekker snel toevoegen. Ben je een precies type en wil je de juiste cover, jaar van uitgifte of uitgave erbij hebben staan, dan zul je handmatig aan de slag moeten. Zelf vind ik dat niet van belang: of ik van JPod nu de eerste of de derde druk heb maakt mij niet uit, maar wil je het perfect hebben dan kun je het aanpassen. Net als bij myMovies kun je eventueel met de camera een foto van je eigen cover maken.

Ontbrekende genres

Wat myBooks niet invult is het genre en dat is bij mij nu juist het probleem: boeken als Blink, Faster, Smart Mobs, Small Pieces Loosely Joined zijn boeken die allerlei disciplines overstijgen. Amazon heeft er vast wel een genre voor bedacht, maar dat zul je dan zelf moeten opzoeken. Op zich biedt het veld Genre je wel mogelijkheden om nog wat eigen informatie in te voeren, zoals type boek (voorbeeld: ‘Technology, Paperback’). Hoe je dit invult, mag je zelf weten. Eventueel kun je ook nog wat eigen informatie kwijt in het veld Plot, dat eigenlijk gewoon een wat langer notitieveld is (en bij mijn collectie non-fictieboeken een wat slecht passende naam heeft).

Het uitlenen van boeken gaat vrij makkelijk: je gaat naar het detailscherm van een boek, tikt op uitlenen en kiest iemand uit je adresboek. Op dezelfde manier geef je weer aan dat het boek terug is in je collectie.

De integratie met Amazon is mooi gedaan, maar stelt wel wat beperkingen voor de niet-Amerikaanse gebruiker. Voor mij is dat prima, maar ik kan me voorstellen dat je je complete Baantjer-collectie niet op deze manier gaat invoeren (waarbij je je kunt afvragen of dat zin heeft). De flexibiliteit van deze applicatie zou nog wel iets beter kunnen, bijvoorbeeld door je als gebruiker in staat te stellen een extra veld toe te voegen of te zorgen dat de zoekfunctie ook het veld Plot doorzoekt.

Info: myBooks

• Ontwikkelaar: Netwalk
  • Applicatie: MyBooks